Nästa gröna dag

Igår berättade jag vad vi fick uppleva under vår lördag på Österlen.
Söndagen var lika innehållsrik. Jag började dagen med att titta in till en familj som precis fått sitt drömhus byggt. Jo det är sant, alldeles nybyggt, med månghundra-åriga traditioner i byggstil och hantverk.

Till och med växthuset var pietetsfullt gjort, har ni sett ett så vackert tak? Och jag blev inte förvånad när jag förstod att en av byggarna var Peter, som hjälpte oss bygga vårt fina kök på Boäng.


Första gemensamma träffen på dagen var hos Marthas Havehöns där Elisabeth berättade historian bakom de vackra hönshus hon och maken tagit fram. Lyckliga hönor som får ha ett så gott liv.
 
Lika vackert var deras eget hus med stor italieninspirerad piazza framför.
Efter kaffe och ljuvliga bullar tog vi en kort promenad till "Mandelland", de ljuvliga kullarna på Rörum.
Utsikt över kullarna från infarten.
Vackert skuggad servering vid det mindre av växthusen.

Marie visar oss Tagetes och Zinnior, eldiga färger.
Stora växthuset dignade av tomater. Här går lamm och ibland även grisen på vintern.
Efter Mandelmanns gjorde vi ett besök på Orelund. Där finns gårdsbutik och odling av många många tomater, äpplen, päron, körsbär, jordgubbar mm. Jag måste ha lyssnat väldigt koncentrerat för jag glömde helt att fotografera.

Sista stoppet för helgen var Dalängarna. Här öppnades i sommar ett stenugnsbageri.
Ägarna tror mycket på goda och bra råvaror och för verksamheten vidare genom att ha egna grisar, får och en del grönsaker.
På dalängarna mådde alla bra, både besökare och boende, det framgick tydligt.

Förmodligen anar inte suggan att det kanske är hon som blir nästa bjudskinka?
Underbart god var den i alla fall, den egenproducerade skinkan och musten.
Så med den här frestande bilden är vi frammme vid slutet av vår resa tillsammans på Österlen.
Lätt omtumlad och med många bra idéer återvände jag till Lund och Boäng.



Kommentarer

Åsa sa…
Ser härligt ut..=)
Christina sa…
Vilka underbara dagar du har haft i helgen! Tack för att vi fick se alla de vackra bilderna och läsa om resan!
Ha det riktigt gott!
Christina
Ännu en härlig dag ser jag;) Bara måste komma iväg till Österlen någon gång. Mandelmanns verkar vara en riktig sevärdhet. Ha det gott/Monne
Menar du att ni hann allt det där på en dag?! Oj, oj...... Vilken späckad trädgårdsbesöksdag..... Snacka om inspiationsboost...... Blir ju lite avis..... Man bor alldeles för långt bort från allt fint där nere.... det är ett som är säkert...

Kram Charlotte
NinaH sa…
Vi har verkligen haft två underbara Österlen-dagar!! Tack för trevligt sällskap också!;-) Och tack till er i styrelsen för hela "arret"!! Titta gärna in hos också- för min lilla (nåja...;-)...) rapport från dagarna!;-)
Bensimon sa…
Wish i had been there.
Förstår att ni haft underbara dagar. Både ögonen och magen har fått sitt.
Tack för namntipset.
Birgitta

Populära inlägg