Kimchi eller nåt annat?

Ja, det blev improvisation i köket idag.
Ute öste regnet ner, så det var inget lockande att gå ut och börja höstgrävningen.
Jag har läst om Kimchi, den asiatiska varianten på mjölksyrad kål (egentligen rättika) och tyckt att det lät spännande. Jag har ju aldrig ätit nån Kimchi, så det här blir improvisation på hög nivå ;)
Jag surfade runt lite och hittade till slut ett recept som jag tyckte skulle funka som utgångspunkt.

http://www.surstromming.se/kultur-kimchirecept.htm

Att det ligger på en sida om surströmming kan ju verka lite underligt, men egentligen är det ju samma process, fermentering, som skall till för att lyckas.

Så här är mitt alldeles egna improviserade försök till "Kimchi - man tager vad man haver":
I receptet använde de kål och rättika, jag använde två stora huvuden av kålrabbi Superschmelz och två huvuden av spetssavoy Samantha.  Grönsakerna fick ligga i saltlag i 4 timmar och sköljdes sedan.
Istället för salladslök tog jag purjo, fyra stora purjolökar, som jag strimlade.

Chilipastan mixade jag av:
4-5 medelstarka chilis (jag tordes inte ta min Habanero) och ett par matskedar paprikapulver.
2 ganska stora bitar skalad ingefära
en hel vitlök
knappt en halv deciliter socker






Sen blandade jag alla ingredienserna, kålen, löken, chilipastan och pressade ner den i jäskrukan.
I med tyngderna för att pressa ner grönsakerna och så sist på med den kalla avsvalnade saltlagen (eller buljongen).
Jag löste upp saltet i buljongen istället för att hälla den i chilipastan som det står i receptet. Detta för att ha bättre koll på salthalten.
Salthalten är viktig vid mjölksyrning. I de anvisningar jag läst skall den vara mellan 2-3 %, dvs 20-30 gram salt per liter vatten (en matsked salt väger 19 gram).
Med för låg salthalt kan man riskera att det bildas farliga bakterier (som avger toxiner, sk botulism) i stället för mjölksyrebakterier. För hög salthalt gör att syrningen inte kommer igång. Jag har mjölksyrat tillsammans med mer erfarna några gånger, så nu börjar jag känna mig lite mer trygg.



Det doftar riktigt spännande i köket. Jag återkommer med resultatet !


Kommentarer

Lisa sa…
Tack för recept, jag har undrat vad jag ska göra med rättikan som jag sådde. Tycker inte om den rå. Det här måste provas, ser smaskens ut.
Vilka härliga böcker du har köpt, jag vill ha allihop ! Man kan behöva lite ny input ibland. Ha det så gott där i skördetiden !
Lisa/Lisas trädgård
Mmm, älskar kimchi, men har aldrig gjort det själv! Kram! Mia
Låter jättegott! Köpte 3,5 kg kålrabbi i går och gjorde "potatisgratäng" (använde kålrabbi istället för potatis) Kanske skulle man testa och syra lite kål:) Ha det gott/Monne
Kimchi är jättegott!! Speciell smak, men gott. Har vänner som kommer från Korea. Har aldrig gjort kimchi själv utan bara ätit deras som tillverkas på 'hemligt' familjerecept hihi....

Spännande att höra hur din ladding blev.

Vad fint reportage det var om dig i senaste... ja, nu minns jag inte vilken tidning det var..... Så vackert i kvällsljuset!!!

Kram
Charlotte
Anjas Hill sa…
Hejsan Anette! Låter väldigt spännande!Skall bli riktigt spännande att läsa om resultatet./Anja
Fröken Dill sa…
Kimchi är suveränt, men jag har aldrig gjort det själv. Spännande!
Tycker fröken Dill
Det låter spännande, har aldrig smakat det bara vanliga syrade grönsaker. Blir också spännande att höra vad du gillar krusen ni köpte för mjölksyrning. Ha det gott!

Populära inlägg