Skall vi ha några svenska fröföretag kvar?

Idag bestämde jag mig för att ge min syn på avgiftsraseriet som drabbar de små svenska fröföretagen.

Här är det brev jag skickat till Jordbruksverket och Landsbygdsministern:


Eskil Erlandsson, Tony P Nilsson                                                                               Boäng 2011-11-09


Med anledning av alla föreslagna nya/höjda avgifter för registrering och kontroll av köksväxtfröer kände jag mig tvungen att skriva en rad.

I Sverige (och säkert i många andra länder) finns ett ökande intresse för hemodlat.
Sunda, goda grönsaker som gör gott både när de odlas och när de äts.
Hemodlingen har förutom att inspirera själva odlaren också inspirerat många av våra duktiga kockar.

När en ny grönsak dyker upp i matprogram och senare i grönsaksdiskarna i våra affärer har de ofta odlats i flera, kanske tiotals år av odlingsentusiaster runt om i vårt land.
Många är exemplen; de randiga och gula rödbetorna, störbönor och nu den pånyttfödda bondbönan, ovanligare potatissorter, bananlökar, tomater i alla de former och färger. I år börjar svartkålen hitta ut på matmässorna, en sorts kål som odlats länge av grönsaksfolket.

Men var har hobbyodlarna hittat dessa nya eller nygamla sorter ?
Inte i de stora firmornas sortiment, dit kommer de först efter att de blivit efterfrågade av fler, utan i sortimentet hos de små oberoende fröfirmorna.
De har hittills kunnat ta in små partier av för oss intressanta nyheter, provodla dem och på så sätt göra dem tillgängliga för svenska odlare.

Jag är helt övertygad om att dessa fröfirmor har en stor del i det sk matundret i Sverige.
De och de odlingsentusiaster som glatt försöker sig på att odla asiatisk Pak Choi, italienska Piennolo-tomater, svenska gråärtor och rysk vitlök.

Nu verkar det pågå ett avgiftshöjande som hotar de små firmornas existens.

Är ambitionen att göra Sverige till Europas främsta matland borde de små fröfirmorna istället gynnas och premieras. De utgör starten på den viktiga kedja som tar in nyheterna till oss.
De breddar basen för vår odling och värnar den omhuldade mångfalden och de gör i förlängningen min och din mat mycket roligare att äta.

Jag ber därför, sätt avgifter för registrering och kontroll så lågt som det bara är möjligt, helst till symboliska summor, och gynna den svenska småskaliga fröhandeln!

Med vänlig hälsning
Anette Nilsson
Hemodlare


Med en osäker framtid för matförsörjningen i världen kan våra kunskaper i hemodling bli viktiga en dag. Lyssna gärna till detta TEDx framförande http://www.youtube.com/watch?v=Ezuz_-eZTMI

Kommentarer

Berit sa…
ÅÅ så bra skriver Anette!!!ja detta med avgifterna för fröfirmor oroar mycket!!
Ha en underbar dag!!
Beundrar människor som kan uttrycka sig så bra utan att det blir jobbigt att läsa! Jättebra Anette! Ha det gott/Monne
Bra rutet! Hälsar Charlotte
BRA SKRIVET!!! Och en enloge till dig för engagemanget. Håller med om allt det du skriver. Det är ju himla besynnerligt hur de tänker de som bestämmer. Man får bara hoppas att de tänker om.

Kram
Charlotte
Boäng sa…
Tack. Ja man får hoppas att nån tänker en gång till :)
Ann-Sofie sa…
Jättebra att du skrivit! Med fler som agerar finns det en större chans att något händer. Vi som bryr oss kan ju agera på andra fronter med. Någon som är med på ett uppror på Fecebook eller dylikt?
Jag blir så satans arg och det syns i mina skriverier. Tror att du kanske når fram bättre med din beskrivning av läget. Lätt för andra ta till sig. Mycket bra synpunkter!!!

"God coop - bad coop!", tänker jag spontant.

En annan tanke som slår mig är att den Svenska matbranschen borde upplysas och engagera sig i frågan. Se bara hur Nordic Food Lab har nära samarbete med Nordiska genbanken. Hela värdekedjan är, som du skriver, viktig! Från jord till bord, och vi måste börja värna om fröerna!!!
Jättebra skrivet, Anette! Jag ska fila på något brev jag med! Kram Mia
En eloge till dig, mycket bra skrivet.

Kram Kerstin
Elzie sa…
Heja på! Håller på dig och hoppas att det hjälper. Är helt tokigt med avgifter och skatter på allt.
Kram Elzie
Anonym sa…
En stjärna till dig för ditt engagemang . mvh Vonna

Populära inlägg