Årets tomater, mångfald i kubik.

Jag har räknat in mina bebisar i vinterträdgården.
Eller tomatbebisarna rättare sagt.

Tror vart år att jag skall kunna hålla ner på antalet sorter, men icke.....
Om jag minns rätt kommer det nya växthuset att vara på 44 kvadratmeter, och antalet sorter av enbart tomaterna är fler än så.
Hoppas kunna få in en eller två av var sort i alla fall.

Jag är extra förtjust i sorterna ur Berry-serien. Cherry-sorterna brukar också vara bra. Red Pearl är också en mycket god tomat.
Andra favoriter är biffen Sidruni Hiid, torktomaterna och lilla pärontomaten Cerise Rouge.
Tipsa gärna om dina favoriter!




Större tomater:

Apelsintomat
Big Rainbow
Black Prince
Black Sea Man
Black Zebra
Carbon
Charlies Green
Copia
French Breakfast
Green Envy
King of Siberia
Malinowy Retro
Octopus
Rosa Girona
Sidruni Hiid
Tim's Black ruffles


Småtomater:

Black Opal
Black Sweet Cherry
Brown Berry
Chocolate Cherry
Gelbe Dattelwein
Golden Bumble Bee
Golden Cherry
Goldkrone
Goldrush Currant
Green Grape
Röd körsbärstomat
Indigo Rose
Lemon Drop
Naranja
Piccolo Dattero Ibrido
Red Pearl
Rosella
Röd Blomme
Sun Baby
Tante Cis


Plommon- och pärontomater:

Cerise Poir Rouge
Red Fig
Roughwood Golden Plum
Röd och Orange Kaviar (ryska sorter)


Tomater att vinterförvara hängande:

Can Bogunyà (mycket fruktkött, liten spets, orangeröd)
Mallorqui (mindre, utmärkta lagringsegenskaper, spetsiga)
Petit de Ramallet (mindre)
Ponderosa (gyllengul torktomat från syd-Italien).
Gul-orange körsbär



Några olika tomater från Barcelonatrakten:

Bombeta Groc (gul päron)
Petits variats (blandade småtomater, oregistrerade, för att bevara mångfalden)



Resten får följa med till Hallaröd och Malmö Gardenshow.

Kommentarer

Oj vad många spännande tomatsorter! Honungstomat lät gott, var hittar jag frön till den?
Boäng sa…
Hej Bella, kul att du hittade hit.
Lägger in din blogg på min lista om det är ok.
Honungstomaten är en chansning. Fick frö av Anna på Gourmetgaraget. De är tagna direkt från tomaten, och jag vet inget om den. Har jag otur är det en hybrid. Tror inte Anna vet heller.
Kan kolla om jag har kvar frö....
Jösses vad tomater! Du kan väl nästan förse halva Skåne med tomater nu :) Ha det gott/Monne
Det är klart att du får lägga till min blogg! :-)
Om du har frö kvar så tigger jag gärna några stycken, kanske jag har något att byta med. . .
Helena sa…
Oj, så här många sorter visste jag inte att det fanns! Så spännande.
Du är så duktig och alla dina inlägg är så otroligt intressanta! Tack för att du delar med dig av din kunskap. Jag har även sett dig på odlings tv. Att du inte är tv stjärna på någon av dom stora kanalerna fattar jag inte!!!
Boäng sa…
Ha ha ha ha, gråhåriga damer över 50 är sällan stjärnor nånstans ;)
Tack för att du gillar det jag skriver. Känner mig avgjort mer bekväm här än framför kameran :)
Boäng sa…
Jo Helena, det finns myriader (eller många tusen) sorter. På senare år tycker jag sortimentet blivit större på fröfirmorna också. Tack vare det stora odlings- och matintresset kan jag tro.

Populära inlägg