Potatis i min potager.

Nu är all förodlad potatis satt. Första omgången sattes ut för cirka en vecka sedan och blev lite svedd i nattfrosten igår natt. Som tur var bara de översta topparna, och bara några enstaka plantor.



De jag tog ur min egen matkällare hade fått alldeles lagom mycket groddar och rötter. De som köptes in från annat håll hade troligen legat varmt innan de kom till mig. Skulle ha räknat med det och kortat in förodlingstiden, men nu drog de iväg nåt alldeles otroligt snabbt och hade långa vingliga stjälkar. Jag hoppas de satsar på lite nya skott när de nu äntligen kommit ut.
Kunde ju inte ställa ut dem i nattfrosten tidigare.......

Här är min absoluta favoritpotatis, Anya. En korsning mellan gamla Pink Fir Apple och Desirée.

 En stor fördel med att förodla är att man upptäcker de "ruttna äggen" i korgen. Här är två köpta sättor som började ruttna under förodlingen. Troligen smittade med brunröta. Tur de inte kom i backen.



Jag odlar ju inte potatisen ensam utan blandar den med blommor och andra grönsaker.
Så här gör jag:

Först gräver jag och jordförbättrar bäddarna. Behövs det så får de lite komposterad hästgödsel. I år var jorden så fin att den inte behövde nåt tillskott.
Sen lägger jag upp odlingsbäddarna och tillför lite pelleterad hönsgödsel (mest för blommornas skull, inte för potatisen). Här gäller det att gå balansgång, gödslar jag för mycket blir det mest blast på potatisen.




Sen gräver jag sättfåror för potatisen. En fåra i var sida på bäddarna. Jorden läggs ut i gångarna så länge. Jag börjar alltid med innersta bädden, för efter att jag grävt upp jorden vill jag inte gå på den. Jag lägger ut en planka eller träskiva på bädden som jag knästår på (för att inte kompaktera bäddarna). 





Sedan sätter jag potatisen med 25-30 cm mellanrum, ännu djupare ner i fårorna (gräver med en planteringsspade, precis som om jag satt tulpaner eller liknande. Detta gör att sättan kommer djupt och jag får gott om plats för kupning senare. Det ger större skörd av potatis. Sen krattar jag upp jorden från gångarna mot plantan allt eftersom den växer. När kupningen är klar är bädden tillbaka i den höjd den hade från början. Under tiden har jag kunnat sätta ut blommor och annat mellan de två potatisraderna i varje bädd (yttersta bädden har bara en rad potatis, jag vill ha plats för annat ut mot de fasta gångarna).


Här är en bild på när jag placerar ut blomplantor och fänkål i bädden närmast gångarna.







































Den här metoden ger ju lite mer arbete än vanlig radodling, men nu gör jag ju min potager både för ögat och magen, så lite extra arbete får jag lägga.

Här är en bild från år 2013, potatiskvarteret är romben bakom den mörka clematisen.
Vi får skörd som räcker till 5-10 personers årsförbrukning, minst.
Och gott om blommor.
Härligt!






Kommentarer

Bland det vackraste som finns är ett frodigt trädgårdsland och du har verkligen en potager värd namnet. Känns det inte jobbigt att "förstöra" de fina mönstren när det är dax att skörda?

Ha det så gott
Anette
Så otroligt fint och inspirerande, du har verkligen den finaste potageren! Mycket pedagogisk bild på fårorna och bäddarna också, det gjorde det mycket lättare att förstå!
Kram
Elin
Tack för en bra beskrivning bilden klargjorde allt. Så snyggt med blommor i potatislandet.
Ha det gott!
Boäng sa…
Tack alla!
Anette - jag planterar tätt så kan vi skörda medan vi gallrar, det funkar ändå ut på slutet av säsongen. Sen fyller blommorna igen de hål som blir. Därför är det så bra att samodla med ettåriga blomster. I början av säsongen mest grönsaker (i volym) i slutet mest blommor.

Populära inlägg