Äpplen, äpplen - tänk så mycket man kan göra.

Idag har jag pysslat med mina äppleprodukter.
Ja, produkter och produkter, det är ju för eget bruk, men jag hittade inget annat bra ord.
Vi gick ju ihop i byn och köpte en egen äppelpress och -kross. Vilken revolution!
Tack vare den kan vi, 35-40 familjer, ta vara på våra egna och grannens, eller kompisens äpplen.

Idag har jag som sagt pysslat med den must vi pressat hittills i år.
Först gjorde jag en koll av äppelglöggen som står på jäsning. Den är snart klar, jäsningen verkar i princip avslutad. Jag sätter den på fryskoncentrerad must, med starkvinsjäst, och efter första omtappningen tillsätter jag mer socker samt glöggkryddor.
Är det någon som vill ha en mer detaljerad beskrivning, så skriv en kommentar.



Den andra produkten är själva musten. Vi pressade lite mer i veckan, och den musten har stått kallt utomhus tills idag. Nu fick den komma på flaskor, och sedan pastöriserade jag den i vanliga "mjölkflaskor". Upp till 75 C, sen får den svalna långsamt under handduk.
Sen har vi egen äppelmust hela året. Och det räcker till gåvor också. Extra kul att ge bort egen must.



Sen har vi cidern. I fjol fick vi en riktigt bra omgång med cider. Den vildjästes, men jag fuskade lite genom att "ympa in" jäst från en fransk bio-cider som jag köpte in på vår ciderresa till Normandie.
För att försöka hålla liv i den tog jag idag en halv flaska (med bottensats) av fjolårscidern och satte den tillsammans med färsk must till en "starter". Har vi tur kommer jäsningen igång och jag kan använda den till att kicka igång en hel damejeanne sedan. Pressning är planerad till nästa vecka eller så. Äpplena till den nya pressningen ligger på eftermognad i vinterträdgården. De ökar i sötma om de får ligga ett par veckor och det behövs extra mycket i år när det varit så få soltimmar.






































Sen blev det en tur till fryshuset där jag hämtade ut den dunk med must som vi frös in efter pressningen. Jag är så tacksam för att jag har tillgång till ett fryshus. För er som inte vet, så är det helt enkelt ett bygemensamt hus med frysaggregat. De var vanliga förr innan vi hade frysboxar hemma.
Man hyr sitt lilla, eller stora fack där man kan förvara sina frysvaror när frysen där hemma är full. Och så är det ett perfekt ställe för att frysa in stora saker, som en 25-liters mustdunk.
Hemma igen ställde jag dunken på upptining. Det första som tinar är sockerlösningen, aromerna, allt det gotta helt enkelt. Så när ca 30% tinat, dvs 8 liter, så återstår i princip bara is i dunken.

Den här koncentreringstekniken, som jag skrivit om tidigare, kallas kryokoncentrering.
Förra dunken vi frös blev till äppelglögg. Den här gången skall musten användas till Pommeau.
Pommeau är en blandning av färsk must och calvados. Det blir ett underbart aromatiskt dessertvin eller aperitif. I Danmark säljs en produkt som är blandad på dansk äppelsprit. Det kan säker fungera också, jag skall se vad jag kan hitta att blanda med.

När allt detta är klart är vi färdiga med årets äppelförädling.
Kvar i vinterträdgården ligger bara Spartan och Cox-äpplena som vi skall njuta av färska, och sen måste det bli lite över till fåglarna också.
I matkällaren har vi sedan vår egen must, cider, glögg och pommeau. Tack vare pressen vi köpte.

Tack alla medlemmar i Röstångamustarna!

Anette







Kommentarer

Anonym sa…
Imponerade!!
Men jag hade hoppats att få läsa lite om ditt äppel-godis! :-)
Det är så härligt att läsa om allt du producerar. Är grymt imponerad och fattar inte att du hinner allt. Du måste verkligen ha gott om energi!
I år fick vi nästan inga äpplen, så vi behövde inte fundera på must alls. :(

Kram Märit
Anette C sa…
Verkligen imponerande och inspirerande!!
Boäng sa…
Tack! Jag försöker hinna med att lägga upp alla recept här på bloggen men lyckas inte alltid :)
Anonym sa…
Tack för att du tipsar och lyfter fram så många olika saker man kan göra av egna råvaror . Vi har en hel del äpplen (inget kommersiellt ,endast för eget behov ) men i år blev äppelskörden väldigt dålig . Rönnbärsmal och kallt väder gjorde sitt . Nu ser vi fram emot ett nytt,bättre år med riklig skörd . Skulle gärna ta del av ditt glöggrecept . Det är så intressant att pröva något nytt utöver mos,saft ,must och vin :-)
Tack för att du visar och berättar om fantastiska Boäng !
Greta B.

Populära inlägg