Rotsellerisallad med äpple.

Sitter här och funderar på fler gröna rätter till all julskinka, -korv och -köttbullar.
Vi fick ju jättefina rotselleri i år, och vinteräpplen finns det kvar, så då passar de här recepten kanske bra. Lite annorlunda än den majonnäsvariant som annars är vanlig.

Äppel- och rotsellerisallad med chili och lök

Äppel- och rotsellerisallad med valnötter

Valnötterna får ju en nötallergiker, som jag, servera separat till gästerna. Men visst låter det trevligt med fler lite krispiga rätter på bordet?

Foto på salladerna ser ni på länkarna. Min skall inte tillredas förrän tidigast dan före. Men jag kan tänka mig att den tjänar på att stå till sig lite grand.

Här kommer i alla fall ett foto på sellerin.

Har du några andra bra tips på hemodlade julbordsrätter?

God odling!
Anette




Kommentarer

Låter riktigt spännande och gott, måste jag testa. Tack för recept :)
Ha det gott/Monne
Mums, mums, ska prova någon av rotsellerisalladerna.
Annars är min favorit på julbordet rödkål (valfritt recept) med senapssås och förskiktigt kokta jordärtskockor. Något jag verkligen kan längta efter så det serveras både i december och januari.
Ha det så gott och tack för trevliga inlägg under året.
Anette
Kenneth A sa…
Anette
Den här kommentaren hör egentligen inte hemma just här men rör mer vintersquash ( Krochka). Vår största av dessa verkar ha fått en liten punktskada som utvecklat sig så att en del av pumpan möglat invöndigt i kärnhuset, enligt min mening så skall fruktköttet ha en fast konsistens men merdelen i denna pumpa är löst så man kan köra ett finger igenom.
Är det bara att kasta pumpan?
Mvh och tack för alla fina beskrivningar och berättelser du förmedlar
Kenneth Andréason
Boäng sa…
Tack Monne och Anette.
Jag hoppade inte jämfota när vi provsmakade, men så kan jag ju inte äta valnötterna till heller. Får testa fler varianter.

Kenneth, jag hade inte ätit en som blivit mjuk, de skall vara riktigt fasta i både kött och skal. Brukar snarare vara jobbiga att skära itu. Den har nog tyvärr blivit angripen. Jag har också fått kasta flera stycken redan. En så regnig sommar som denna ger ingen hållbar skörd.

Populära inlägg