Tomma fröpåsar

Jag har en jättefin frölåda från Burgon & Ball. Det var en present, tack igen säger jag!
Och för den som tror att jag har alla mina fina fröer i den kan jag meddela att ni har fel, fel. Jag har alla tomma fröpåsar i den.
Varför det då?  Jo, de påsar som har fröer i sig förvarar jag i kylen, för bättre grobarhet. I kylen funkar det bättre med plastlådor med tättslutande lock, och sen behöver jag minst 3-4 stycken. Den här fina lådan ville jag ju inte gömma i kylen, så den står framme i köket istället.

Varför spara på tompåsarna då? Jo, så här års är det kanonbra att kunna titta igenom de sista årens tomma påsar och se vilka favoriter som behöver beställas hem på nytt. Då riskerar jag inte att glömma någon av favoriterna.

Bland årets tomma påsar hittar jag en hel del som skall odlas även nästa år, och för den som är nyfiken kommer här en kortfattad lista. Är ni mer nyfiken på någon sort är det bara att fråga.

Tomater:
Black Zebra, en vacker, mörk, randig tomat. God förstås.
Golden Cherry, kan inte vara utan den, bäst.
Rosella, en mycket god röd körsbärstomat, rikgivande.
Paprika:
Yesil Tatli, gav mest av de sorter jag odlade i år.
Lök:
Chinese leek, jätteirriterd att jag inte lyckas få den att gro, måste försöka igen.
Keravel, bästa kepalöken, rosatonad, god.
Purjolök Blaugrüner Winter, har alltid funkat bra, och jag ångrar att jag bytte den mot annat 2015.
Salladslök Guardsman, stor och kraftig, toppen till mina örtsalter.
Torpedlök Kappa, god god god.
Koriander, har äntligen lärt mig att uppskatta det. Sorten Zesty Lemon skall utvärderas mer.
Kål:
Jagallo Nero, rolig finflikig kål, lik palmkålen.
Östfrisisk grönkål, oj vad hög den blev :)
Senapssarepta Golden Frills, underbar i varmbänken på våren.
Rädisa Red Head, vackraste rodnande sorten.
Bondböna:
Double Red, vansinnigt vackra bönor och fin skörd.
Jubilee Hysor, så många bönor och höga plantor, rekordskörd.
Haricots verts: Allegria, tunnaste bönan, alltid en favorit.
Ärtor:
Mammoth Melting Sugar, gav otroligt bra skörd, fina skidor.
Lokförare Bergfälts jätteärt, bara för att de är så stora.
Ne Plus Ultra, måste odla den igen och plocka i tid denna gången.
Gurkväxter:
Suyo Long, alltid, alltid, kan inte tänka mig ett år utan denna gurka.
Gergana,en bra frilandsgurka med smak.
Sommarsquash Tromboncino och Long Green Trailing blev så fräcka i växthuset!
Sommarsquash Striato d'Italia eller Costata Romanesco, goda båda två.
Växthusgurka Delizia, ljusgrön liten gurka som gav jättebra trots den dåliga sommaren.
Pumpa Platt White Boer, min favorit av de stora vita.
Pumpa Rouge vif d'Etampes, oranga favoriten, pålitlig!

Sen återstår att gå igenom all påsarna i kylen också, nån kanske behöver kompletteras av dem också. Sen måste det till lite nyheter också, mer om det senare.

God odling!

Anette


Kommentarer

Anonym sa…
Vad menas med Yellow chinese leek? Är det den bredbkadiga?
Boäng sa…
Ja den är bredbladig, påminner lite om norrlandslöken i utseende på bilden, men jag har inte lyckats odla den, så mer vet jag inte.
Boäng sa…
Det är väl en selektion av den vanliga kinesiska gräslöken helt enkelt.
https://www.vreeken.nl/335015-bieslook-chinese-nira

Populära inlägg