Hur stor skillnad gör förkultiveringen?

I mitt lilla försök med tre olika såplatser för kål har det nu gått en vecka.
I går fotade jag krukorna, och nu ser det ut så här:












Första bilden, krukorna står inne under lysrör, varmt. Sådderna kom upp snabbt och har blivit lite långbenta. Lite för varmt.

Andra bilden, krukorna står i vinterträdgården under HPS-lampor, svalt nattetid, varmt under dagen. Allt har inte grott, men det som grott är knubbigt och fint.

Tredje bilden, krukorna står utomhus i en plastback, kallt och i sol när den råkar visa sig. Ingen groning ännu.

Jag fortsätter att följa och publicerar i samma inlägg allt eftersom. Det skall bli kul att se hur stor skillnaden är vid utplanteringsdags i maj.

God odling!
Anette

Första inlägget finns här: http://daylily-potager.blogspot.se/2016/03/det-ar-aldrig-for-sent-att-lara.html

Kommentarer

Anonym sa…
Spännande experiment, ska bli kul att följa! :-)
Jag gjorde åxå ett litet mini-experiment med min förodlade kål förra året.
https://lanthushallet.wordpress.com/2016/02/19/kalodling-del-1/
Boäng sa…
Kul, skall genast läsa!
Spännande att följa. Det finns mycket myter att ta kål(!) på. Själv gör jag ett litet (liknande) experiment med rosenskära och Zinna för att se om jag kan förkorta tiden mellan sådd och blomning. Men där manipulerar jag med ljuset.
Hälsning Helene
Laila sa…
Intressant! Jag är särskilt spänd på att se hur det går för dem som står ute!
Allt gott!/Laila
Niklas sa…
Intressant. Sett liknande resultat för vår inomhussådd av kål. Ska ge dem lite mer ljus.

Populära inlägg