Hur ser en bra såjord för plugg ut?


Nu är det slut på soffhänget!
Årets säsong drog igång med besked nu i helgen, med sådd av alla capsicumsorter (paprika och chili), auberginer och kronärtskockor. Jag skall även så bladgrönsaker till varmbänken som snart skall läggas.

Så här års kan det vara knivigt att få tag på bra jord. En del plantskolor håller fortfarande stängt och på stormarknader och byggmarknader ligger fjolårets dyngblöta säckar kvar på pallplatserna.

Att köpa hem gammal jord gör jag bara i akuta nödfall. Den blöta jorden gör att det senare frodas svamp och inte sällan även sorgmyggor i odlingen.
Nej, ny jord skall det vara om man nu ändå skall köpa.

Jag odlar i pluggbrätt och där har jag en annan sak att ta hänsyn till och det är grovleken på jorden.
Visserligen är det bra med lite grövre partiklar i jorden för genomsläpplighetens skull, men för stora bitar gör att pluggbrätten inte fylls ända ner. Det uppstår alltså en luftficka mellan underlaget och jorden, inte bra alls.

Så jag är lite kräsen med såjorden. Jag har ett favoritmärke, och eftersom jag inte sponsras av dem eller någon annan heller så törs jag ju skriva ut att det är Emmaljungas såjord jag använder.

Igår, fem minuter före stängningsdags, lyckades jag så komma över 4 säckar. De räcker i a f fram till och med tomatsådderna. Toppen!

Har du någon favorit?

God odling!
Anette

Kommentarer

Emmaljunga har jag inte lyckats hitta här i Stockholmstrakten. Jag gillar Rölundas jord. Använder deras rosjord till det mesta. Köper man Änglamarks jord så kommer den från Rölunda också.
Jag köper hem några säckar dressjord sent på hösten innan det fryser. Lägger i en bod under tak men det fryser. Nu när jag tar in så blir det att låta dem tina först. Den jorden är sandig och har mycket mull och ska vara ganska ordentligt gödslad. Lite galet kanske men jag sår allt i den utom frön där det uttryckligen står att det ska vara såjord, då lägger jag en centimeter av det överst. Funkar fin fint och får fina rötter på plantorna! Jag kör med den jorden hela vägen från sådd i liten låda på värmematta, till pluggbrätte och sedan egen kruka.
Unknown sa…
Jag har använt Hasselfors S-jord de sista åren. Den är redan blandade med perlt. Den har fungerat väldigt bra tycker jag
Boäng sa…
Ljunggrens - Det finns många bra jordar, jag tycker bara flera är dåliga för just plugg. Många sår ju i pluggboxar och brätt numera.
Händiga kvinnan - Bra att lägga under tak. Jag försöker komma ihåg att ha nån säck i vinterträdgården, men i år var den slut.
Peter - har inte testat Hasselfors S-jord, får göra det när jag httar den. Emmaljungas är också perlitblandad.
Väldigt besviken på den jord jag fick tag på i år, ekkologisk från Blomsterlandet. Det cirkulerade faktiskt en sorgmygga över pallen med säckar, så jag var noga med att kolla att de jag valde var hela, men det fanns ändå både mygg och larver i ett par säckar som jag fått sterilisera i ugnen. Dessutom många stora bitar som på din bild. Fungerar inte ens i stora plugg. Fuktigheten dock okej.
Verkar vara ett problem man får leva med när det gäller de tidiga sådderna.
Boäng sa…
Jag kommer att köra upp till Emmaljunga i veckan och köpa en pall själv, då får jag nytillverkad jord.

Populära inlägg