Trädgårdsmästargym - och varför jag höstgräver.



OK - Idag blir det grävning av kökslandet.

Det har regnat så förfärligt det sista att jag i det längsta väntat med att vända jorden. 
Egentligen behöver jag inte höstgräva köksträdgården längre, då jorden är fin och mullrik och klarar sig med vårgrävning (då jag tillsätter hästgödsel också),
Men så har vi ju de där sniglarna.
En riktigt sen vändning av jorden minska risken att det övervintrar unga sniglar i bäddarna, så därför blir det lite extra motion idag.
Ju senare desto bättre för att störa sniglarna, och även för att inte regnen skall laka ur jorden mer än nödvändigt. Nu lär bäddarna frysa snabbt igen.

Även andra skadedjur minskar i antal när jag tömmer bäddarna på allt grönt. Knäpparlarver övervintrar i större antal om det finns kvarglömda rötter och knölar, tex potatis, morötter mfl. De förhatliga harkrankslarverna söker vinterskydd i grästuvorna. Ger jag vintermat till dem så knaprar de i sig mina utplanterade små grönsaksplantor till våren. De är fruktansvärt glupska i april/maj.
Så en total tömning minskar skadetrycket.

Jag vet att det talar emot teorierna om gröngödsling, men man får anpassa sig efter sina lokala förhållanden. Vissna växtdelar går däremot bra att yttäcka med, tex löv, halm mm. Men då skyddar jag ju även sniglarna , så det är en balansgång, som så mycket i livet.


Nu tar jag även upp de sista rotsakerna, rödbetor, palsternackor, svartrötter och en och annan kvarglömd potatis. De åker in i matkällaren för vinterförvaring.

Glad tredje advent till er alla!


Kommentarer

Fröpåsen sa…
Vad bra att du beskriver hur du gör och det så viktiga Varför! Hoppas skadeinsekterna minskar i antal!
Hälsningar Maria
Boäng sa…
Tack Maria. De har minskat, sedan jag började tömma landet på vintern. Fick rådet av Bertil på Larsviken. De är ju potatisodlare, så de måste hålla nere knäppare och andra skadedjur.

Populära inlägg