Odla lök från frö!

Nu vill jag slå ett slag för frösådd lök!

Går du till plantshopen och köper sättlök finns det sällan mer än 3 sorter att välja på, en gul, en röd och kanske silverlök. Tittar du i en välsorterad frökatalog finns det många många fler.
Min favoritlök, av de vanliga matlökarna, är en rosatonad sort som heter Keravel.
Den finns alltid med i odlingen, vart år (från franska fröfirman Baumaux, som tyvärr slutat leverera till Sverige, men jag har skaffat en bulvan) ;)




Många tror att det inte är möjligt att odla egen lök från frö, men det är det absolut.
Visserligen har den lång förkultiveringstid, så det gäller att starta tidigt. Lök styrs mycket av dagsljuset. När dagarna bli längre får den signal att börja forma sin lök, och avslutar då sin tillväxt av bladmassa. Har den inte blivit tillräckligt stor när dagarna blir långa runt midsommar blir det heller inte mycket till lök.
Detta gäller de löksorter som är lämpliga för vårt klimat, de för långa dagar. Det finns sorter som odlas bättre i sydliga klimat med korta dagar också, men de har jag ingen erfarenhet av.

Det finns många olika sätt, men här är min metod:
Jag sår kepalöken (vanlig rund lök) i mitten/slutet av februari.

Jag sår fröerna i såjord i pluggbrätt, 3-5 frö i var plugg. Jag vill ha upp 3-4 plantor, äldre frö gror sämre. Att det växer flera små lökplantor i vart plugg gör att de blir mindre känsliga för övervattning. Sen får brättet stå varmt (rumstemperatur) och ljust för groning. Jag använder vanliga lysrör.

När alla, eller de flesta, fröerna grott ställer jag ut brättet i min vinterträdgård där jag odlar dem vidare i lite svalare temperatur, mellan 15-18 grader, (lite varmare riktigt soliga dagar).
I pluggen får de sedan växa så länge de har fin tillväxt. Jag väljer att göra så här för att spara plats och för att små lökplantor kan vara knepiga att skola om. Under tiden i plugg får plantorna svag näringsvattning, ca 2 promille. Jag ger samma dos till allt jag förkultiverar eftersom jag tillsätter näringen till bevattningsvattnet.




När de börjar se ut att vilja komma ur pluggen är det slutet av mars månad.
Då krukar jag in hela pluggen i en liten kruka 7x7 cm, utan att dela på plantorna. Nu använder jag mer näringsrik jord, en planteringsjord av bra kvalitet. Har jag plats så får lökarna stå kvar i vinterträdgården, men oftast är det kris med utrymme och då åker de ut i kallväxthuset eller i bänk.
Lök är könsliga för allt för låga temperaturer, det kan få dem att gå i blom i förtid senare under odlingen, så det är alltid lite nervöst att ställa ut dem tidigt. Men tydligen behöver de ha kommit upp i en viss storlek för att reagera med blomning, så hittills har det gått bra.


När det sen är dags att sätta ut löken på friland, kanske i mitten på maj här nere i Skåne, så sätter jag lökarna utan att dela upp dem. De hamnar alltså ett par stycken tillsammans ute i landet. Det hämmar dem inte nämnvärt, de växer åt det håll det finns plats och puffar isär varandra. Lite mindre än om de vuxit en och en blir de, men på detta sätt får jag ut många fler lökar av min odling, och det går också mycket snabbare att sätta ut dem. Inte heller stör jag deras rötter vid utplanteringen.

Sen växer de på fint tills det är dags för skörd.
Häng gärna löken på tork och förvara den sedan i rumstemperatur. Vi har vår hängande i kökstaket, nära och bra i matlagningen.

Purjolök odlar jag på samma sätt, men den skillnaden att den sås två veckor tidigare. Jag vill de skall ha gott om plats att breda ut sina vackra blad också.
Salladslök sår jag också likadant, men sätter ut ännu tätare i landet. Blir det för tätt gallrar vi och äter.

Våga dig på lökodling från frö, det är mycket roligare, och du får dessutom friskare lökar då fröet inte löper samma risk att ha med sig sjukdomar heller.

Lycka till!






Kommentarer

Lisa sa…
En riktig snygging den där Keravel, den får jag nog testa ett annat år. Och att sätta flera frön ihop, jag brukar stå där och peta för att få dem ett och ett, men det är ju smidigare med några stycken om det funkar så där bra ! Jag brukar dock hoppa över omskolning till kruka, sätter ut pluggen direkt. Beroende på tidsbrist mest, hinner ju aldrig med mina egna grönsaker på samma sätt längre. Men det blir att skörda ändå som tur är :-)
Härlig bild längst ner där !
Lisa/Lisas trädgård
Boäng sa…
Visst är den snygg. Rosarandig när man skär den ;)
Jo jag skulle kanske skippa krukning, men då får jag nog gå upp i pluggstorlek.
Interessant å lese! Jeg har aldri prøvd meg på løk, men har sådd purre i år. Jeg utvider sortimentet litt fra år til år. Kanskje løk blir neste... Ha en fin påske! Hilsen Anne-Kristin (lykkelig i hagen)
Unknown sa…
Mycket lärorikt. Jag frösår purjolök i min uppvärmda sålåda. Lådan står ute och får bra solljus men inget tillskott. Blir purjon för lång så klipper man bara ner den.
Jag har inte plats för vanlig lök i sålådan men har stora land, så inspirerad av Ditt inlägg ska jag prova att odla sättlök. Har Du provat det?
Ååå vilka bra odlingstips. är det för sent att så nu? Hösten är ju också lång här i skåne...
Boäng sa…
Det är lite sent, då löken skall hinna bli stor innan dagslängden kulminerar, men du kan ju försöka. Inget att förlora, en fröpåse är ju inte så dyr. Om inte annat så kan du ju skörda färsklök.
Boäng sa…
Jo jag har använt sättlök, men det är många år sedan. har fått in sjukdomar med dem så jag köper ogärna.
Tack för inlägget! Nästa år ska jag också våga så lök från frö. Undrar hur det går utan extra belysning?
Boäng sa…
Jag tror du skall försöka fixa ett lysrör i alla fall. Begagnat på loppis funkar lika bra. Det gör jättestor skillnad.
Detta har jag inte provat själv utan sätter bara sättlök! Värt att prova! Nu länkar jag till din fina blog från min!!
Boäng sa…
Tack kära ängel. Skall titta på din blogg!
Unknown sa…
Så vanliga lysrör duger för att odla lök? Det var som attan! Lucky löky you. Har du provat att odla andra saker med vanliga lysrör? Vore intressant att se om speciell LED växtbelysning gör någon större skillnad eller ej. :)
Boäng sa…
Hej Åke. Jag har vanliga lysrör till all förkultivering inne.
Sen när de kommer ut i växthuset har jag HPS-lampor (högtrycksnatrium). De täcker så mycket större yta.
Lycka till med odlingen!
Ylva sa…
Hej!
Jag blev så oerhört glad för det här blogginlägget!
Jag följde dina råd och odlade gul- och silverlök från frö förra året och sådde i februari. Det gick jättebra och jag odlar i zon 6-7!
Jag har några frågor inför den kommande säsongen.
När ungefär sår du den övriga löken du odlar som du gör på samma sätt med?
Har du odlat rödlök och schalottenlök på samma sätt? När sår du i så fall dem?
Tänker att det kanske är lite skillnad på såtid på olika löksorter.
Boäng sa…
Hej Ylva och tack! Det är jättekul att få respons på odlingstipsen, särskilt när det gått bra ;)
Jag har odlat rödlök och schalott på precis samma sätt. Älskar de stora avlånga bananlökarna, som ju är schalottkorsningar. Purjo sår jag någon vecka eller två tidigare.
I år odlar jag favoritlökarna Keravel, Kappa, Walla Walla, Guardsman och några till. Testar även några nya som Isobel Rose och Tosca.
Anonym sa…
Jag skulle vilja fråga Ylva som odlat lök från frö i zon 6-8,hann din lök mogna av och bli lagringsduglig? Hoppas du svara ja.... :-)// Eva i Falun
Ylvba sa…
Hej Eva!
Ja de flesta lökarna gjorde det och jag har många fina lökar kvar fortfarande, någon har skjutit blast. En del fick vad jag tror kallas halslök och de använde vi först. Lökarna blev stora, och de största använde vi också först. Mindre lökar brukar vara bättre att lagra länge.
Den gula var av sorten 'Sturon' och silverlöken 'Bianca du Giugno'.
Kolla görna på min blogg: https://sekelskifteochinredning.wordpress.com/
Jag har testat att så lök många ggr men dom dör ungefär efter en månad. Oavsett sort. Vad gör jag för fel??
Boäng sa…
Hej Travelhorses!
Jag gissar att det blir för fuktigt och/eller att du har för lite ljus. Börjar man i februari får man ha rejält med extraljus. Jag tycker pluggen är bra eftersom de är svåra att övervattna. Lycka till med nästa försök!
Unknown sa…
När du planterar ut löken sätter du den lite djupare ner i jorden eller sätter du ut de tre från krukan i sin jord i marknivå?
Anonym sa…

Hej, jag undrar vad det är du brukar att gödsla med i ditt gödselvatten. Mina lökar behöver gödslas, men har inget bra sätt.
Boäng sa…
Hej anonym!
Jag använder vanlig flytande gödning, med kvävetal runt 6.
Vanlig Blomstra funkar också.
Lycka till!
Klipper du dom nångång? Har hört att man ska ansa lökblasten när den är liten?
Boäng sa…
Nej, jag gör inte det. Vill inte klippa och ge inkörsport för angrepp. Får fint resultat utan. Kollade faktiskt med Dowding i England och han hade aldrig hört om detta.
Vitterskog sa…
Hej! Kan det gå att förså även i ett svalare rum än rumstemperatur? Kanske bara börja några veckor tidigare, vad tror du?
Boäng sa…
Hej Vitterskog.
Ursäkta mitt sena svar, har varit bortrest 2 v.
Jo du kan så i lite svalare rum, men groningen tar längre tid och akta så du inte övervattnar. De är känsliga för fukt i början.
Lycka till!
Unknown sa…
Semenco fröfirman i Asmundstorp, verkar ha löken Keravel i sitt sortiment för 2018. Dock stora påsar för yrkesodling.
Boäng sa…
Hej Victoria!
Jo jag har bestätt av dem för i år. Det var inte så stor portion att jag inte hinner använda den :)
Bra nu när Baumaux inte skickar till Sverige längre.
Katja Jassey sa…
Hej! Sådde för första gången förra året och trots att de fick stå inne och lida alldeles för länge gick det bra. Aldrig mer sättlök! Men jag undrar, vad har du för storlek på dina pluggar? Skulle gärna hoppa över att kruka om dem. (jag klippte dock mina små grässtrån eftersom de var riktigt eländiga...)
Boäng sa…
Hej Katja!
Jag använder dessa pluggbrätt: https://www.lindbloms.com/tradgardstillbehor/saaskar-plantlador-krukor-quickpot-plantbratt/pluggbratt-quickpot-qp-150t/
Har dock köpt dem direkt från grossisten, Öspab.
Hoppas det går bra i år också! Jag skall testa kallsådd också.
Katja Jassey sa…
Tack! Då har jag storleken större och vågar kanske chansa på att låta dem stå och trängas tills det är dags att åka ut i landet. I värsta fall blir det väldigt mycket salladslök:)
Tack för ett informativt inlägg. Johannes.
Boäng sa…
Tack Johannes! Hopas du har nytta av det.
Anna sa…
Tack för en fin guide! När du sedan planterar ut, vilket avstånd har du då mellan klustren?
Boäng sa…
Hej Anna
Jag sätter ju ut dem blandat med annat, men om de kom ut i en rad hade jag nog låtit det vara 20 cm mellan minst.
Lycka till!
Vivvz sa…
Hur ska man tänka om man inte har möjlighet att ställa dem ljust och svalt? Jag kan antingen ha mina frösådda lökar (som än så länge är supersmå) inomhus eller utomhus på balkongen..
Boäng sa…
Hej Vivvz
Är de små hade jag behållt dem inne tills det blir lite varmare nätter.
Lycka till!
Katinka sa…
Hurra för det här inlägget! Jag har bunkrat lökfrön från Impecta och Runåbergs och ska följa dina odlingsråd slaviskt! Det blir andra året för mig som odlare på allvar, och jag hann inte med sättlök i våras. Däremot fick jag mängder av kanonfin purjo som säkert räcker hela vintern.
Tack än en gång!
Katinka
Boäng sa…
Så bra Katinka, egenodlad lök är så lyxigt att ha gott om!
Ellika sa…
Hej! Jag prövade i år att så ett pluggbrätte med gul lök ute på balkongen i februari. Det stod där i en plastback men i kylan hela tiden och plantorna blev superfina. Inte riktigt lika stora nu som dom jag sådde inne under lampa men dom kollapsad var senare sådda också och verkar komma ifatt och känns stabilare än dom andra.
Boäng sa…
Ellika, nu fattade jag inte riktigt,vilka kollapsade?

Populära inlägg