Idag var det kallt ute, primulorna huttrade.

Det var mycket trevligare i vinterträdgården, vi solade oss, ranunklerna och jag.

Lite arbete blev det också. Sådde 5 pluggbrätt med luktärtor. Tänk, över 600 plantor om alla gror?!
Vilken skillnad det var på fröerna jag blötlagt. Från en firma hade fröerna svällt upp och börjat visa grodd. Från annan adress såg fröerna fortfarande sovande ut. Det lär bli skillnad på hur många plantor jag får fram av de olika sorterna. Tur att de jag köpt flest av var de som uppförde sig ;)
Det skall bli väldigt spännande att se om jag klarar av att odla fram tillräckligt med plantor för att kanta alla gångarna...............

Kommentarer

Johnna G sa…
Oj, och jag som blir lycklig om jag får till en kruka med luktärtor! Som kantväxt på gångar?! Det vore nåt... men jag överlåter det till dig. :-)
Anette sa…
Imorgon är det min tur att roa mig med att blötlägga luktärtsfröna! En del kan få ligga en dag extra i vattnet, beroende på hur de sväller.

/Anette
Mmmmm, gott gott med lite sol...man får verkligen passa på när den tittar fram. Lycka till med luktärterna, de verkar vara några coola små rackare! :o)
Kram L
Det måste bli en underbar luktärtsdjungel hos dig i sommar! NÄstan så att det kommer att dofta ända till Höganäs? Man kanske får komma förbi och hälsa på då?
Varma hälsningar Eva
Herregud 600 plantor?? :)) Jag hoppas verkligen att det går vägen för det skulle se bra maffigt ut med låga luktärtor utefter alla gångarna:) Ha det gott/Monne
Ohh det kommer att bli så fint.....
Säger som Eva kanske vi borde komma förbi i sommar???
Förstår inte var tiden springer iväg... men iår hoppas jag att det blir av.
hade varit kul och se i verkligheten.
Ha en skön vecka
Annika
Boäng sa…
Ni är så välkomna!
Unknown sa…
Himmel, ALLA kanter med luktärtor?? Vad det kommer att dofta hos dig! Härligt! Jag säger som Eva och Annika, det hade varit något att uppleva i verkligheten.
Ha det gott,
Charlotta
ah,åh vad ranunkeln såg underbar ut!
Jag kommer och räknar luktärter i augusti, om jag får och hinner. Det kan ju bli mycket att stå i på Sofiero.
Vilken väldoft som kommer att kännas från din trädgård när alla dessa luktärter blommar.
Har några påsar som skall sås. Är det redan dags?
Ha det gott
Birgitta
Bianca sa…
Låter verkligen underbart med alla luktärter. De är faktiskt en av mina trogna favoriter i all sin enkelhet. Vågar dock inte så mina ännu, jag har inte tillräckligt med ljus att erbjuda så jag försöker ha lite mer is i magen.

Lova att du delar med dig med bilder av din 600-plantors blomsterprakt när de blommar!

Önskar dig en fortsatt härlig odlingsvår!
/Bianca
Jag har 12 luktärtsplantor som jag vårdar. 600! jag baxnar!
LINDA sa…
Hittills har jag bara ett par luktärter, men med stora knoppar. Sådde i december och har låtit stå i kruka i ett söderfönster. Märkligt nog så trivs de väldigt bra. Lycka till med dina - så underbart det kommer att dofta med så många!!!
Ha det gott!
//Linda
600 st? jag är glad om jag får 3-5 st att växa *ler*!
:)

Populära inlägg