Dags för Baumaux-beställning!

Baumaux är en guldgruva. Nya roliga sorter varje säsong.
I år blir det beställning av bland annat:


ÉCHALION FIGARO

Variété productive à l’arôme prononcé, bulbe ovale moins allongé que CUISSE DE POULET, bonne conservation. 4 g.



De här avlånga lökarna är söta och goda, de skriver att den här sorten skall hålla för lagring, så jag testar. Har tidigare odlat Hourcadere som inte håller för lagring men är mycket god..






ÉCHALOTE CERTIFIÉE GRISOR

Sensationnelle nouveauté se plantant au printemps, hybride entre échalote grise GRISELLE et type Jersey, ce qui lui confère une excellente qualité gustative proche de la célèbre échalote grise se plantant à l’automne. Tunique gris cuivré, chair violacée, bon rendement, longue conservation de 7/8 mois ce qui n’est pas le cas des échalotes grises, variété indemne de virus. 250 grammes cal.20/45, quantité limitée


En ny sorts scharlottenlök som skall hålla för lagring. Måste testas.





PIMENT GORRIA


La variété cultivée au pays basque, originaire de l’Amérique du Sud comme tous les piments et poivrons, cette variété présente des fruits coniques et pointus de 10/14 cm de long, rouge à maturité d’une saveur moins piquante que les types piments de Cayenne ou Jalapeno. 2 g. :

En chili från Baskien, mindre stark än jalapenos. Tycker det är bra med chili som smakar mycket men inte är brännande stark. Odlar två andra bra sorter sen innan, Espelette och en gul som heter Sarit Gat. Båda lagom starka.


TOMATE CROVARESE


(A grappoli corbarino), grappes de petits fruits longs, rouge foncé, de 20/23 grammes, à peau très fine et d′une saveur exceptionnelle, précoces, de bonne conservation hivernale comme PRINCIPE BORGHESE, port indéterminé, pour cultures de jardins ou sous abri. 1 g.

Det här skall vara en bra tomat för torkning. Kul att testa. Har odlat från köpta torktomater innan (tack Kenneth ;)
Skall bli spännande att se om denna är lika bra.


TOMATE WINTAGE WINE


Fruits bicolores, très gros 300/400 grammes, rose pâle veiné de jaune clair, un peu côtelés. Chair rouge, ferme, de type chair de bœuf, de bonne saveur. Port indéterminé, à feuilles de pomme de terre. 50 semences.


Jag behöver inte ett tomatfrö till, men den här måste ju testas..........



PLANT de RHUBARBE SUTTON′S SEEDLESS


Belle production de gros pétioles à peau rose, chair verte. Comme son nom l’indique, ne porte pas de hampe florale; variété anglaise :

Baumaux säljer ju även plantor, och en blomfri rabarber kan ju vara värd att testa. Jag är så dålig på att komma ihåg att ta bort blomstjälkarna.








CAROTTE FRIANDISE®

(F1 SWEET CANDLE), incroyable saveur de carotte et très sucrée, riche en carotène, cette variété japonaise est la plus carotte de toutes. Racine orange foncé de 18/20 cm de long, légèrement cylindrique au bout pointu, arrondi, couleur intense uniforme, cœur peu marqué. Le feuillage atteint 60 cm de haut. 1.000 semences :

Sen måste jag köpa nya fröer av denna fantastiska morot. Den blev superlång och god!

 
 
Nu ett varv till ner i katalogen. Det finns mer att upptäcka!

Kommentarer

Åhhhhh, så mycket det finns att välja bland!

Lycka till!
Dina dagliljefrön här nere, fick hjärtat att ticka på. Det är nåt visst med dom:-)

Ha det gott, kram H.
Åh, Anette, varför bor vi inte närmre varandra? Behöver visserligen inte ett enda litet frö till, men Baumaux är ju underbara, har beställt katalogen men inte fått den än... :) Mia
det ser finfint ut, jag skulle vilja beställa kronärtkocksfröer men jag vet skulle jag börja botanisera i deras katalog kan jag inte hålla mig till det ;-) Jag är hopplös på att alltid förköpa mig på bra-att-ha fröer, sedan har jag inte plats. Jag behöver mer större land med andra ord. Du vilka jätte morötter!
Ha det gott/ Tyra i ett soligt Vaxholm :-)
Du milde det vattnas i munnen när man ser alla läckerheter:) Har i dag gjort en ratatouille som sedan mixas och blandas med kokosmjölk, perfekt att frysa in i lagom doser till senare behov:) Ha det gott/Monne
Berit sa…
oj vilka morötter:) i år ska jag förså lite grönsaker så dom hinner här uppe:)
Ha en underbar helg!!
Berit
Åååå, du lockar och förför. Här behövs ju inget :-))) men nog vill jag ha, särskilt löken.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta
Monika sa…
Hej
Allt ser ju spännande ut!
Hur kan du välja...
Kram
Monika

Populära inlägg