Vintergrön mat

Åh, vad jag njuter av den långa milda hösten. Grönsakslandet har fått en genomgrävning (snart klar) och många av grönsakerna är fortfarande jättefina.
 Mangold Lucullus, hög och kraftig.














 

    Svartkål och grönkål, så vackra.















Jag har grävt upp hälften av min "franska jordärtskocka". Den är lite längre och lite slätare än den vanliga. Praktiskt.

 Purjolök för infrysning.


Så här härlig blev brysselkålen, klart längdrekord i år ;)



Idag skall jag skörda den sista savoykålen och göra vinkål av den. Håll tummarna att det blir gott!

Kommentarer

Inger R sa…
Helt underbara grönsaker Anette!!
Åh, vad snyggt och vad du har jobbat! :) Brysselkålen ser fantastisk ut och jordärtskockorna - är de från Graines Baumaux? Måste nog beställa från dem snart igen! Ser som du säger väldigt praktiska ut! Blommar de hos dig? Smakar de bra? Jag skulle vilja locka upp dig på föredrag till oss vid tillfälle! Kram Mia
Elina sa…
Vilka härliga och fina grönsaker. Och vilket bra tips på jordärtskocka. Hur högt upp i landet kan man odla den tror du? Imponerande purjolökar.
Ja, denna höst måste ju vara rena drömmen för en grönsaksodlare som du:) Så himla fina grönsaker och vilket bra foto på dig;) Ha det gott/Monne
Boäng sa…
Ja, jordärtskockan är från Baumaux. Tror de kallade den för Helianthus strumosus. Den finns inte i online-katalogen ännu, fel säsong. Jag kan skicka om ni vill.
Men så fint! Är det på riktigt, vill jag nästan fråga, men det ser jag ju att det är. Grattis till fantastisk brysselkål. / Anna
Ja, gulle dig, vill du det? Jag mailar! Kram Mia
Lyllos er med så fina grödor...bilden på dig är kanonbra!
Varmkram L
Anonym sa…
Så härligt! Lusten att odla ätbart är stooor när man ser dina land. Gillar att jordärtsskockan är slät, så svårt att skala den vanliga. jag tingar gärna på en knöl om du har över.
Kram/Petra
Annette, det är verkligen en fröjd för ögat att se alla dina fina grönsaker. Du, den skånska myllan och det milda vädret har verkligen lyckats göra en fantastisk vinterskörd!
Kram Tyra
Oj, vad man blir inspirerad. Det är fantastiskt att kunna skörda sina egna grönsaker. Men vad gör du av allt? När det gäller jordärtskockor så skalar jag aldrig mina egenodlade. Jag vet ju att de är fria från gifter.
Ha en bra dag!
Bengt Flärdh sa…
Nog blir man sugen att provodla denna fina skocka! Hur ser den ut ovan jord?
Boäng sa…
Hej Bengt, den ser ut som den vanliga skockan. I år hann den tom blomma med små små blommor.
Ann-Sofie sa…
Jag köper också gärna några franska skockor av dig. Är de lika goda i smaken som de vanliga?
Boäng sa…
Visst, maila mig bara så kan vi fixa det. anette@dagliljan.se
Jag kör mina vintergröna sticklingar både direkt i tomma bäddar (köksväxternas som är tomma nu - runt kanten) och i krukor i uterum/uppvärmt växthus, men har faktiskt bäst erfarenhet av att bara sticka ner dem i jorden och låta dem vara till de rotat sig, åtminstone drygt 50 % brukar klara sig så här! Nu brukar jag göra det tidigare, men hösten har ju varit osedvanligt varm, idag hade vi 11 +grader, så det är ju bara att köra på, tycker jag! Allt gott! Mailar dig när brevet kommer fram! :) Kram Mia!!!
Unknown sa…
Wow, Anette! Vilken brysselkål! Och så ser du precis så där lycklig ut som man blir av sådan ståtlig skörd:)
Kram!
Lisa sa…
Kanonfin skörd Anette ! Lucullusen hade jag också i år, den är kanonfin och så god ! Praktiskt skocka .
Lisa/Lisas trädgård
Vilken skörd! De skockorna verkar ju som sagt väldigt praktiska! Är de lika goda som vackra? Ser väldigt goda ut.
Vi har ätit ovanligt mycket av våra i år.
Ha det gott
Annika
Wow... vilken stoooor skördelycka!! Så underbart att kunna skörda så långt fram på hösten/vintern.

kram
Charlotte
Skogseva sa…
Avunden växer sig gigantisk när jag ser dina fina grönsaker! Och inte bara några stycken, utan mängder. Otroligt praktisk form på jordärtskockorna, har man tur kan man hitta dem hos våra 'grönsaksflickor', som för övrigt har nästan lika snygga grönsaker som du tydligen har!
Må så gott hälsar Eva

Populära inlägg