Älskade Karl-Johan!

Vilket Karl-Johan-år det är!
Jag har aldrig sett så mycket svamp i skogen så tidigt på säsongen och nu har vi passerat 60 kilo i plockad vikt. Köket svämmar över av rensad, kokt, torkad, mixad svamp.

















Först förvällde jag och frös in , men platsen i frysen är alltid begränsad, och nu finns det massor med svamp i skogen!
Det blev så mycket att vi köpte en lite större torkugn, en Excalibur.
Den tar ca 8 liter rensad skivad svamp i en torkomgång. Det är en stor korg cirka.
Rätt temperatur är enligt instruktionshäftet från Excalibur 52 grader och då tar det ca 3-7 timmar beroende på mängd och tjocklek på skivorna.















Den mindre torkapparaten vi redan hade funkar också bra, men tar inte lika mycket förstås.
Det är en OBH Nordica, som kräver att man skivar svampen tunt, eftersom våningsplanen är ganska låga.


















Menuetten, som nu säljs billigt på Jula, fick jag låna av grannen (Tack Tina!). Den höll lägre temperatur än de andra två torkapparaterna så jag ställde upp den på ca 60 grader för att få samma värme som de andra (52).
Den har mer plats mellan ollorna (våningarna), så det går fortare att skiva svampen till den eftersom man inte måste vara så noga.

Så nu är köket fullt av torkad svamp. En del lägger jag i burkar direkt. Den tar vi fram till svamprisotto och andra rätter där jag vill ha hela bitar svamp. Resten får gå i mixern till svamppulver.
Pulvret tar extremt lite plats. Går att förvara i skafferiet, håller länge och är toppen att ta fram till en soppa eller till svampsås. En liten burk på en deciliter innehåller 8-10 svampar.....magi.




















Enklaste svampsoppan

Koka upp 5 dl vatten med en buljongtärning eller egen fond.
Vispa ner tre matskedar svamppulver under tiden.
Låt svampen sjuda och svälla.
Tillsätt grädde, ju mer desto godare, 3 dl blir krämigt.
Red av med lite idealmjöl.

Variera soppan med tillsats av lök, grönsaker, fisk men inte allt på en gång ;)
Många tillsätter cherry mm. Jag tänker testa äppelcider nästa gång.

Smaklig spis.






Kommentarer

Ser verkligen helt underbart ut att ha så mycket svamp i sin ägo:) Ska gå en sväng i "vår" skog i eftermiddag för att förhoppningsvis hitta lite jag också:) Ha det gott/Monne
Wow! 60 kilo! Helt osannolikt! Måste till mitt favorit-Karl-Johans-ställe! Ha det jättefint! Kram! :) Mia
Boäng sa…
Lycka till, hoppas ni hittar mycket svamp!
A-C sa…
Intressant att det är ett stensoppår över en så stor del av Sverige. Imponerande med hela 60 kg!
Den nya torken verkar intressant. Skall bli spännande att höra vad mer du kommer att torka. För oss andra med mer måttlig odling är den sannolikt överkurs. Tyvärr tog budgetvarianten på Jula slut innan jag hann dit.

Nu när frysen är fylld och massor med svamp torkas börjar man fundera på alternativ tillagning. Vet att du höll på att syra grönsaker förra året. Har du provat mjölksyrning av svamp någon gång? Om så vad smakar det?

Populära inlägg