Tulpaner till köksträdgården!

Vår köksträdgård fyllde 10 år i somras. Så länge höll sig de tulpaner vi satte första året fina. De orkade komma tillbaka och blomma år efter år. Men nu hade sorken lyckats glesa ut beståndet i några av bäddarna så det var dags för nyplantering.
För att inte råka krocka färgmässigt med kvarglömda lökar (man hittar inte alla hur noggrann man än är) så planterade jag nya i samma färgskala.

Det blev Triumftulpanerna
Gwen, vit med liten kant
Magic Lavender
Negrita, den mörkare
Shirley, vit med violett kant
samt Dreaming Maid, rosa med ljusare kant.
Den rent vita, Hakuun, satte jag i lunden bakom huset.

Jag rekommenderar alltså Triumftulpaner för många års blomning.
Bilder från Verberghe (Eurobulb) https://www.eurobulb.nl/

De gamla uppgrävda lökarna har jag sparat (bara de största) och satt i plantbackar. Hoppas kunna ta några av dem till snitt i vår. Återvinning när den är som bäst.


Tulpanerna är planterade i de kvarter där jag har perenna växter. De får gödning varje år, samtidigt som jag gödslar grönsaksbäddarna.


Kommentarer

Malin sa…
Snyggt som bara den förstås-
Har inte hunnit köpa tulipaner ännu.
Har kvar det på att göra listan.
Boäng sa…
Jag planerar rabattrenovering, så till hösten kan vi sambeställa om du vill.
Jenny sa…
Ja, mina brukar inte alls vilja dyka upp i större antal åren efter. Ska lägga triumphtulpaner på minnet. Dina är jättefina!

/Jenny
Veronica sa…
Aha, det är därför just de tulpanerna kommer tillbaka år efter år lika fina fast andra försvinner!?
Jag har ett gäng med Triumph tulpaner och faktiskt satte fler i höstas. Rea-lökar för här får löken inte kosta massvis för ofta blir det rådjursgodis :)

//Veronica

Populära inlägg