Såkalendern igen :)

Hej!
Nu börjar det klia i fingrarna. Men jag håller mig från sådderna ett litet tag till.
December och januari är trädgårds-vilomånader för mig. Inga sådder, och minimalt med utearbete. Resten av året är desto intensivare, så det är underbart med en paus faktiskt. Det gör också att det är roligt att snart dra igång igen.
För att underlätta för mig själv har jag senaste åren skrivit in alla sådder i en Google-kalender. Det mesta är försådder i plugg, men det går ju också bra att så det lite tåligare ute i bänk, men då blir utvecklingstiden lite längre.

Klicka på händelserna så står den mer om vad och hur jag sått.
Eftersom jag bor i Skåne, zon 2, kan kalendern funka för de som odlar i motsvarande zoner upp till Mälardalen. Norr om det, och i kallare zon får ni fördröja sådderna en till två veckor, min gissning.
Kommentera gärna, det är kul att se hur våren utvecklas i vårt avlånga land.

Här är kalendern, hoppas den syns ok för allla?

Kommentarer

Anonym sa…
Åh vilken bra grej! Tack!!
Hittade din blogg för ett tag sen, men bokmärket har legat på "fel" ställe i mobilen så det har inte blivit av att jag gått in å tittat. Men nu så! :-)
Det går bra för mig att visa kalendern i Google, men jag skulle vilja lägga till den i min vanliga kalenderapp (om det går) och då frågar den efter ID, vet du vad det är?
Boäng sa…
Hej Lanthushållet.
Kalendern ligger som offentlig på Google (vilket är det mest tillgängliga formatet s a s) och jag var inne i inställningar för att se om det nämns nåt om ID men det gör det inte. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig.
Anonym sa…
Det gick!! :-) Det var jag som hade missat synk-inställningarna på mobilen... Tack för hjälpen!
Salla sa…
Hejsan Anette.

Instämmer med 'Lanthushållet'.. att sådd-kalendern i Google är toppen. :)
Roligt att du vill delge dina sådd- & planterings planer genom att lägga till kommentarer med vad du har satt och hur osv.. Tummen upp! för det också. Det är en jätte fin vägledning för en som är lite novis inom såddhantering.

Nu undrar jag hur du tänkte dig med Mertensian när du ska plantera dessa? För den är väl lite platt i sitt växtsätt...

Sen fattar jag inte hur du hinner med allt detta och dessutom ha koll på vad som ska göras när, även om du har en suverän kalender till detta?!! ;) sådd
- förflyttningar - omplanteringar - och mycket annat som hör till framtagning av olika typer av växter / plantor.

Oavsett :) så ser jag fram emot din växtsäsong 2015 och förhoppningsvis att jag själv får en glugg för ett 'la Potager' besök på Boäng.

Ha en underbar förnöjelse med din gröna kreavitet!

/ Salla
Boäng sa…
Tack Salla.
Jag har ju övat några år, började i mindre skala, men visst missr man ibland ändå. Mertensian skall jag odla som grönsak, så den hamnar nog i bänk till att börja med.
Och välkommen hit om du hinner. Skall snart försöka bestämma lite datum för öppen trädgård.
Anonym sa…
Nu blev jag nyfiken! :-)
Odla mertensian som en grönsak? Hur menar du då? Googlade och det är väl en blomma? Är det en ätlig blomma?
Unknown sa…
Ja, mertensia kallas också för ostronört, man äter bladen :)
Hade själv en tanke på att göra så med mina egna sådder och när jag nu ser din så har jag bestämt att jag självklart ska göra det. Hur smart som helst :)
Jo sa…
Åh,så smart! Tuysen tack för att du delarmed dig!
Unknown sa…
Hej Så bra med kalendern :-) super att du beskrivit antal i brätten och krukstorlekar, hjälper med lite vägledning i denna planeringstid jag nu är fullt uppe i !!! Jag kopierade över lite till min kalender , hoppas det är ok ?!
Ha det gott !
Boäng sa…
Självklart är det ok!

Populära inlägg