Min kompis Anya

Igår var en av högtidsstunderna för säsongen.
Jag grävde upp första ståndet av vår favoritpotatis, Anya.
Anya är en korsning av gamla sorten Pink Fir Apple (som är lite för sjukdomsbenägen) och modernare Desirée. Resultatet är en potatis med Pink Fir Apples fina form och smak, men friskare.

Anya är inte en av de allra tidigaste, men räknas till sommarpotatis, eller second early. Jag förodlar all potatis, för att få ett litet försprång på bladmöglet. Bäst blir förodlingen om varje knöl får stå i en liten kruka med jord, 7x7 räcker.

Jag skördar från mitten av juli och framåt. När bladmöglet kommer drar jag upp all blast och låter potatisen eftermogna i jorden. Gräver upp för vinterförvaring gör jag så sent som möjligt. Potatisen håller bäst där den är. Sen håller den också mycket bra under vinterförvaringen. Hade jag haft en riktig matkällare hade vi nog haft skörd för hela året, men det är ju heller inte fel att hinna sakna den lite.

Ett stånd brukar ge en rejäl kastrull full, minst. Smaken är mild och nötaktig, konsistensen fast under vintern, men de allra första färska potatisarna kan ha en lätt mjölighet. Koka den kort tid!
Den är perfekt att servera varm med lite olivolja och riven parmesan, eller som vi gjorde igår, nerslantad i en sallad med senapsvinägrett.



Recept på potatissallad a la Anya:

Anya-potatis, koka dem knappt mjuka i lättsaltat vatten.

Blanda under tiden till en sallad av tex:
Färsk gurka, skuren i små bitar
Gräslök eller salladslök
Sockerärtor eller vanliga ärtor, lätt förvällda.
Ta de grönsaker du har, går att variera i oändlighet.

Vill du så sätt till lite god korv i slantar eller stekt baconklipp.

Blanda dressingen av
en god olja, jag föredrar oliv
lite vitvinvinäger
grov söt senap
salt (om det behövs, smaka)
lite vitpeppar

Blanda alla grönsakerna med dressingen och vänd till sist ner den varma, slantade potatisen.
Sist tillsätter du salladsblad, om du vill ha det i. Värmen från potatisen kan få bladen att slakna, så jag föredrar att servera bladen separat.

Här är en bild från kökslandet. Anya har i år vuxit extra bra och har inget bladmögel ännu, till vår stora glädje. Det kommer att bli en toppenskörd.

Och för er som vill odla Anya, Larsviken brukar sälja utsäde.
Fler inlägg om potatis http://daylily-potager.blogspot.se/search/label/Potatis

Lycka till med odlingen!



Kommentarer

Populära inlägg