Dags att blasta av potatisen

Nu när värmen kommit tillbaka sprider sig bladmöglet blixtsnabbt på potatisen.
Från att ha haft enstaka fläckar förra veckan börjar nu hela plantor att se angripna ut.
Jag tycker det är svårt att veta exakt när jag skall blasta av, men idag var det definitivt dags för de till höger i bild. Det är stor skillnad på sort. Till vänster står några plantor av en potatissort vi kallar Röda Khmerer. Vad de heter egentligen är det nog ingen som vet. Jag har fått dem till skänks av vänner.
Bladmögeltåliga är de iallafall.

Även vår favorit Anya ser bra ut. Räknar med att de kan behålla blasten en vecka till.
Jag klipper inte blasten utan drar upp den ur jorden. Då blir det inga stjälkar kvar (som kan vara smittade redan). På så sätt klarar jag skörden bra från brunröta.
Har man lucker och fin jord kan man behöva hålla emot lite på bädden, så inte potatisarna åker med upp när man drar.

Nu får potatisen ligga kvar i jorden tills det blir frost. Den håller bättre så. Skördar gör vi bara det vi behöver för dagen att äta.

Ovanpå på de nu tomma potatisraderna sätter jag ut plantor av krasse. Den växer snabbt till sig, efter att ha stått i plugg länge och väntat, och täcker jorden. Snyggt och bra med skugga till potatisen.







PS - Lägg inte blasten på komposten, där kan den sprida sporerna vidare. Lägg den i en plastsäck och se till att den kommer till sopförbränning eller i pappkasse till rötning. 

Kommentarer

Populära inlägg