Boängs ört- och löksalt

Det är full fart på skördandet i köksträdgården och definitivt dags att ta in av alla blad och örter till torkning. Basen till mitt örtsalt är den kinesiska bladsellerin, eller Kintsai som den också heter.
Har du inte just Kintsai skall du inte deppa för det. Man kan använda annan bladselleri, stjälkselleri eller tom bladen på rotselleri (som Sara Bäckmo har använt, inte jag ännu).
Det andra bladet som går åt i stora mängder är persilja. Den slätbladiga eller den krusbladiga, jag tar vad jag har.






Så här gör jag:

Klipp mycket persilja, bladselleri och sedan även lite örter som oregano, rosmarin, timjan mm.
Rensa igenom och skölj allt det gröna, bind i buntar och häng upp till tork.
Jag hänger mitt i kökstaket, men vilken luftig torr plats som helst duger.
Om det inte är direktsol på bladen håller de färgen bättre.
Att jag torkar örterna först beror på att jag gör ganska stora mängder och att jag vill ha ett salt med mycket blad och lite sälta. Jag tycker det är svårare att åstadkomma om jag mixar allt i färskt tillstånd.
Jag hänger även upp chilifrukt till tork nu. 

Skall du bara göra en liten sats kan du mixa alla ingredienserna färska, utan att torka dem innan.







En annan viktig ingrediens är salladslök. Jag odlar bland annat en sort som heter Guardsman, en kraftig rackare som ger stor bladskörd, men som sagt, har du inte den tar du nån annan lök.



Sen är det förstås salt, helst ett salt utan tillsatser. Klumpförebyggande medel, som ofta ingår, är alldeles onödigt. Örtsalt skall torkas ordentligt och innehålla mycket örter, det klumpar sig inte.
Vill du ha salt med jod eller inte? Det är väl en smaksak. Att helt utesluta jod i allt salt är inte bra, men i mitt örtsalt har jag ett jodfritt.

Vitlök är den sista obligatoriska ingrediensen tycker jag.
Skörda lök och vitlök, rensa och skölj den och mixa ner den med saltet. Till dessa två plåtarna gick det åt 500 gram salt.
Bred ut löksmeten på bakplåtspapper och torka i ugn eller torkapparat, 50 grader.
Det tar tiiiiiiid. Och som det luktar i hela huset ;)

När saltet är torrt mixar jag det igen och torkar igen om det behövs. Sen förvarar jag det som ett torrt pulver.

När örterna jag hängtorkar är helt torra mixar jag ihop allt. Först rejält med selleri och persilja, jag tar hälften av varje ungefär.

Sedan övriga örter.
I ett salt hade jag i fjol libbsticka, rosmarin, tomat och sommarkyndel. Lite udda kanske, men det blev gott.  I ett annat hade jag chili, timjan och rosmarin.
Det viktiga är inte vad du har, utan att du gillar det du tillsätter.

Hur mycket av varje? Ja det är en smaksak. 

En rejäl matberedare är kanon att ha när man skall mixa allt. Men en liten mängd funkar bra med stavmixerns behållare också. Ha bara ett slutet mixerkärl, det dammar! 

Lycka till med ditt eget unika örtsalt!
















Kommentarer

Populära inlägg