Recept på örtsalterna!

Som det har snöat inatt och idag!
Egentligen skulle jag ha åkt till Österlen på föredrag och lyssnat på Sara Bäckmo, Skillnadens Trädgård, men det var stört omöjligt att ta sig nånstans med bil idag.
Frusen vägbana under 30 cm blötsnö, jo jag tackar.

Så det blev hemmapyssel istället.
Jag har ju berättat i tidigare blogginlägg hur jag förbereder under hösten för att göra örtsalt. Jag plockar örter och hänger på tork, och jag mixar lök med salt och torkar. Här finns ett tidigare blogginlägg om det.

När örterna har torkat mixar jag dem och förvarar i olika burkar. Glöm inte namna burken, det är inte alltid så lätt att känna skillnad som man tror!

Idag var det alltså dags att göra de olika blandningarna.
Att mäta upp de olika örterna i matberedaren är kul, så vackert med olika färgerna.
Sen blandar jag eller mixar, beroende på hur finfördelade jag vill ha örterna.

Här är mitt standardrecept:

5 dl torkad bladpersilja
5 dl torkad bladselleri (Kintsai)
5 dl löksalt (som består av 4 delar salladslök och en del salt ungefär, se blogginlägget tidigare)
1 dl oregano
½ dl timjan
½ dl chili






































Bladsellerin, persiljan och löken är med i nästan alla blandningar. Det är de som ger bassmaken, lite åt buljonghållet. Sen kompletterar och varierar jag med olika andra örter.

Idag blev det en variant av basreceptet med chili och en utan.
En variant med vild fänkål i (tänkt till fisk och äggrätter mest) och en som jag kallade för Italiensk. Den hade förutom basen de tre klassiska örterna salvia, timjan och oregano.

Det smått fantastiska med de här örtsalterna är att de inte är så salta. Jag kan använda dem generöst utan att salta ihjäl maten, vilket känns bra. Sen är de ett bra substitut för buljongtärning också, tack vare bladsellerin.

Så passa på att beställa frö till Kintsai, asiatisk bladselleri, nu när du beställer för nästa års odling. Den är mycket lättodlad och övervintrar ofta hos mig i zon 2. Andra året blommar den, men ger en hyfsad bladskörd innan det.

Lycka till!

Anette






Kommentarer

Anette C sa…
Låter underbart! Jag köper gärna en burk när vi ses!

Populära inlägg