Frökatalogerna - Vreeken's Zaden

Åh vad det är kul att hitta en "ny" fröfirma.
Förra årets blev jag tipsad om holländska Vreeken´s Zaden, en firma i Dordrecht.
Deras web-katalog är imponerande. Jag får en känsla av att detta är en firma som drivs av en nyfiken person. Någon som gillar att hitta det lite udda. Jag tror att jag fått det bekräftat genom lite olika kontakter. Ton Vreeken, som äger firman, kommer från en familj som odlat och förädlat bönor i flera generationer. Det syns i katalogen!
Titta på bilderna från affären i Dordrecht!
Här finns en liten film också. 

Så ni som inte vill ta hem bönor från USA p g a kostnaderna för sundhetscertifikat, skulle jag råda att ta en titt på Vreekens hemsida!

Här finns också en imponerande samling av vintersquash och pumpor, en lång löklista och många olika jordärtskockor, bland annat en som kommer från trädgården Lusthof. Av en slump fick jag en liknande sort från Sesam, och det verkar som om de kan ha samma ursprung bakåt. Alltid kul att lägga pussel :)

Vreekens säljer inte bara fröer utan här finns också en del plantor att beställa. Håll koll på vilka månader som de olika varorna finns inne! Man kan använda sig av deras "favorit-knapp" för att bevaka sorter som man vill beställa.

Hur har det fungerat att beställa? Jo, första gången tyckte jag kommunikationen haltade lite, men det löste sig och jag fick min beställning med vanlig faktura. Kanonbra.
En vän har fått enstaka tom fröpåse, men det har gått bra att reklamera.
Jag skulle säga att Vreekens inte är första valet av firma när man är nybörjare, då är det lättare att beställa i Sverige, men för den som betat av sortimentet här hemma och vill hitta nya sorter är det en guldgruva!

Sen gör det ju inget att man på köpet lär sig lite holländska också.  Att "stok" betyder stör i bönlistan, och "stam" busk- till exempel.
Sidan finns i engelsk Google-översättning också (längst ner under menylistan).

Här är en av bönorna jag odlade i sommar, Cherokee Trail of Tears. Enligt traditionen en böna som indianerna tog med sig under sin långa vandring till "Indian Territory", senare Oklahoma.

Det här är en böna som går att äta hel när den är mycket liten, men ganska snabbt får en skida som är lite seg och bättre odlas fram till torkböna.
Och så vacker den är, alldeles svart.


























Är ni inne på hemsidan så glöm inte att titta igenom sortimentet av bondbönor också.
Wow säger jag bara!































God odling!

Anette



Kommentarer

Laila sa…
Den fröfirman ska jag absolut besöka!
Vågar du äta råa bönor? Jag har lärt mig att alla bönor är giftiga i okokt tillstånd, men jag kan ha fel.
Allt gott!/Laila
Unknown sa…
Bönor innehåller naturligt ganska mycket lektiner som kan ge förgiftningssymtom. Vi är olika hur vi reagerar men lektiner är inte snälla mot slemhinnan i tarmen Kidneybönan har det bl.a. skrivits om.
För att skydda dig är det viktigt att blötlägg minst 12 tim och skölja sedan koka dem och hälla bot vattnet.
Boäng sa…
Hej Marita och Laila.
Nej jag äter inte råa bönor, skrev jag det?
Förväller dem alltid.

Unknown sa…
Det var inte bara roliga bondbönor där, massor av intressanta rotgrönsaker också. Ska definitivt göra en beställning :)
Tack för tipset, ny för mig. Har letat efter frön till Silene fimbriata (en glim av något slag, ingen grönsak) och hittat den på något ställe i England men portot skulle gå på över 100 kr. För en påse eller två känns det lite dumt. Men hos Vreeken's Zaden är portot mindre än hälften. Visserligen småpengar men .. det blir säkert något mer också.

Populära inlägg