Tillbaka igen, vad har vi gjort?

Hej på er!

Hoppas ni haft en fin sommar! Här har det varit full fart som vanligt. 

Malmö Gardenshow var slutpunkten på vårens plantuppdragning. TACK alla underbara människor som kom och handlade, pratade och hälsade.
Maken till värme har jag sällan varit med om. Gick omkring med en dyngblöt virkad hatt mest hela tiden, för att inte få totalt värmeöverslag.
Glad och trött körde vi hem alla tombackar på söndagen, och sen tog det en hel vecka innan det var folk av mig igen.

Köksträdgården växer på bra i år också. Vi har haft många trevliga besök av trädgårdsföreningar, trädgårdsresor och privata sällskap. Alltid lika kul att prata odling med andra intresserade.

Sista veckorna har maken och jag börjat ta tag i andra delar av trädgården, inte bara köksodlingen.
Det är alltid lika svårt att hinna med under våren, men nu så.
Om någon tror att jag sköter trädgården helt själv, så har den fel. Visserligen är det jag som sköter all odling, men allt annat arbete har jag hjälp med av min livskamrat sedan snart 40 år.
I sommar har han varit extra flitig, och bara för att jag ibland misströstar över hur mycket här är som inte hinns med, så gick jag en fotorunda idag.
För att påminna mig själv om att det faktiskt händer en hel del!

Först fick köksträdgården nya kanter, i ek med svart trätjära. Vi hoppas att de skall hålla vårt odlingsliv ut! Tack S!


Nästa projekt var ett samarbete, det är ju kul att göra nåt annat än att odla! Vi har fått mer och mer sniglar i trädgården, så ett stridsbeslut blev att skaffa ankor. Och då behövs ett ankhus med rastgård. Så här ser det ut idag!





Projekt tre var en välbehövlig uppfräschning av framsidan på huset. Har närt en fåfäng önskan att ha så där fina och frodiga stockrosor, men eftersom jag aldrig vattnar tillräckligt såg det alltid förfärligt risigt och rostigt ut. Nu har jag anpassat planteringen efter platsen och satt lavendel, perowskia, penstemon, kniphofia och andra torktåliga saker. Men den stora clematis montana som växer där får stå kvar med en rejäl frisering. Den är i alla fall vacker när den blommar! 



 Projekt fyra skötte S på egen hand, att förlänga naturstensmuren. Jag har inte någon större passion för att baxa sten :O  Däremot kan jag tänka mig att ta vid nu och planerna är en grus- och sandplantering a la Peter Korn. Skönt att det för en gångs skull erbjuds bra dränering på vår leråker! Men först måste de gamla schersminerna bort. 



Projekt fem var att röja upp läplanteringen vid infarten. Vi behöver alla parkeringsplatserna när vi har öppen trädgård. Inte särskilt vackert, men i alla fall plats för en bil till.



Till sist grävde vi fram och bytte ut den nerkörda stenkanten vid infarten, och nu har jag förnyat planteringen där. Två röda perukbuskar, två hortensior och en bottenplantering av borstnejlika. Inte någon väldesignad idé, utan mest ett hopplock av vad som råkade finnas. Plantering a la Kajsa Varg alltså.
Men hela kanten lämnade jag för att ge plats åt mina små julrosplantor. Har frösått den fina svarta från Ashworth och kan redan se framför mig en hel rad med stora fina plantor som kantar infarten. Ja ja, om några år så....




Så TACK till min livskamrat och trädgårdsvän. Utan dig hade inget av detta varit möjligt!

Nu skall vi umgås med släkt och vänner en vecka, gå på kurs hos Peter Korn och få mer idéer till trädgården. Efter ledigheten skall vi välkomna fem nya kompisar till Boäng, fem fina, gula, svenska ankor.  Längtar!





Kommentarer

Sibellan sa…
Tack för att jag får titta in i ert liv då o då. Det ger mig såååå mycket med inspiration men även lite lättnad att ni är vanliga människor med samma problem att hinna som än annan. Så åter igen tack!
Sibellan sa…
Tack för att jag får titta in i ert liv då o då. Det ger mig såååå mycket med inspiration men även lite lättnad att ni är vanliga människor med samma problem att hinna som än annan. Så åter igen tack!
I har rigtigt nok været flittige! Sikke mange projekter og sikke fint I har fået dem gennemført. Tillykke med det!
Hilsen Henrik Havehjerne
Kul att få se en resumé av trädgårdsåret :) Det blev så himla snyggt med de svarta kanterna i köksträdgården och ert fina ankhus med tillhörande rastgård :) Ha det gott/Monne
Det var en hel del som ni lyckats hinna med, jättesnyggt blev det också! Bra jobbat ;)
Ha det gott!
Så snyggt med de nya kanterna! Det blir skönt med vintervila? Och att komma ut i vår med allt det nya på plats:)
Anonym sa…
Hej och tack för allt du delar med dig. Tycker så mycket om att läsa och följa ert arbete. Du har även gett inspiration till fortsatt arbete i egna trädgården och att ta vara på t ex äpplen,. Vi har gjort must för första gången. Hoppas att ni har en fin höst. Ser fram mot nya inlägg i din blogg. Vänliga hälsningar Lenita

Populära inlägg