Gör din egen "pommeau", koncentrerad äppelsommar på flaska!

Vilket äppelår vi har haft!

Jag har haft fullt sjå att komma på hur jag skall använda skörden på bästa sätt. Förutom att göra äppelmust och senare också cider så har vi torkat äpplen, kokat äppelsmör, äppelmos, äppelsirap och givetvis sorterat undan mycket färsk frukt för att kunna äta under vintern. Mycket blir också till vinterhungriga fåglar.

Får man mer äppelmust än man orkar dricka, så kan man också göra pommeau!

Så här gör jag:
Den färskpressade musten hälls i en flaska (eller som här i 25-litersdunk). Jag fryser sedan behållaren. Det kan ta ett tag att genomfrysa en dunk. En flaska går över natten.
Ta ut flaskan/dunken och ställ den upp och ner (med öppen kork) över ett annat kärl. Helst inne i kylskåpet, så blir energislöseriet inte lika stort. Där tinar sedan innehållet sakta.
Först att lämna flaskan är då socker och arom, kvar blir mer eller mindre ren is. Jag brukar nöja mig när ca 30% av volymen har tinat upp. Resten kan man slänga eller tina och dricka som en tunnare must.




Den koncentrerade musten som jag får fram låter jag sedan klarna genom tillsatts av lite pektinnerbrytande enzym, pektolas. Det här är inte nödvändigt att göra, men låter man pektinet vara kvar blir resultatet en ganska grumlig och flockig pommeau. Alkohol får nämligen pektinet att klumpa sig. Enzym finns att köpa på ställen som säljer vinjäst, t ex Humlegården. (Varumärket jag använde hette Zymex) . När musten klarnat tappas den om så bottensatsen inte följer med.
Den klarnade musten blandas sedan med Calvados (eller kanske äppelbrännvin) till en fantastisk avec eller apetizer. Jag blandar 50/50 och får då en alkoholhalt på ca 20 %.
Denna ganska höga alkoholhalt gör att min "pommeau" (skyddat namn) blir mycket hållbar. Jag häller den bara på flaska och kan sedan ha den i matkällare eller i skafferi utan några problem alls.

Den koncentrerade ismusten kan också med fördel användas till att jäsa egen äppelglögg.

Under fliken Must och Cider kan du läsa mer och se bilder på hur jag tar tillvara äppelmust, recept på glögg finns också.

Hoppas du blev sugen på att testa egen pommaeu!



Kommentarer

Åsa sa…
Jag har kvar sen förra året ;-)
Låter så himla gott! Är nog inget för mig dock (har ju drabbats av diabetes 2 tyvärr) Kul i alla fall att ta del av dina recept :) Ha det gott/Monne
Boäng sa…
Härligt Åsa, säg till när ni behöver julklapp ;)
Men så trist Monne! Då lever du hälsosamt nu? Men smaka får du göra nån gång när vi ses!
Men så gott det verkar. Tänk så mycket man kan göra av sin skörd. Jag är inte så flitig och äpplena är slut nu men kanske nästa år :)
Ha det gott!
Olle sa…
Gott! Hur lång tid har man på sig innan musten börjar jäsning? Ska man kanske jobba i kylrum hela med hanteringen av äpplmusten? Kan man macercera 48 timmar?

Populära inlägg