Ankor och höns, tomater och varmbänk - att använda sitt växthus.

Nu kändes det som att det var dags med ett blogginlägg, det händer så mycket som är kul. Här kommer en liten bildserie om hur vi nu använder vårt nyare växthus i kanalplast under vinter och vår.

 Min tanke att ha höns och ankor i växthuset under vintern har funkat bra. Tack Bondjäntan och alla andra som inspirerat! Hönsen har haft sitt hus att sova i (vi rullade helt enkelt bara in det i växthuset) och ankorna har sovit på halmen direkt bara. De har inte behövt mera skydd än så.
Lagom till ankornas ruvning startade byggde vi enkla fack bara, och dem tog de i besittning direkt.
Två honor ligger nu på ägg.











Eftersom vi har vatten indraget till odlingen har det också varit lätt att ge djuren nytt dricks- och badvatten. Frosten går sällan in här, och gör den det har jag stöttat med en vanlig byggfläkt (inte riktad mot fåglarna då).


Nu börjar ju odlingssäsongen och då är det svårare att behålla hönsen i växthuset. De kunde stanna kvar så länge som enbart varmbänken fanns där. Den täckte jag bara noga med nät och den ger full skörd sedan slutet av mars månad.
Men nu börjar jag ställa ut alla backar med inkrukade tomater och annat som behöver det lite varmare huset (vi har ett kallhus i glas också), så då fick vi rulla ut hönsen hus i sommarhagen. Där kan de gå fritt nu när fågelinfluensalarmet är över, och jag kan även släppa ut dem i stora trädgården om jag vill ha lite hjälp med ogräs och annat innan jag planterar upp köksträdgården.












I går köpte jag även en överbliven hundkoja, som kommer att funka som ankornas sommarhus. Den skall också in i sommarhagen idag. Egentligen kunde ankorna bo kvar i växthuset ett bra tag till, de rör inte plantorna då de står uppe på enkla hyllor byggda av benbockar och plank.
Eftersom vi har två ruvande ankor har jag dock valt att dela på flocken nu när kläckningen startat. De små ällingarna skall få lugn och ro med sina mammor och slippa att pilske herrn jagar deras mor.


Så lagom till plantförsäljningen i maj räknar jag med ett trettiotal ällingar att beskåda för alla glada besökare.



Välkomna!


Kommentarer

Bodil sa…
Hej, vilket fint växthus! Är det från hortum? Å hur stort är det?
Du har ju ordnat det perfekt för både höns o ankor :) Toppen att verkligen kunna använda växthuset optimalt. De små ällingarna ser ju alldeles bedårande söta ut. Ha det gott/Monne
Boäng sa…
Tack Monne, ankorna är mer trädgårdsvänliga, helt klart :)

Hej Bodil! Jo det är ett hus från Hortum/fd Kavlås. Det är 40 kvm och står på en förhöjd mur så vi fått extra rymd i det. Mycket nöjda.
Perfekta kombon!
Ha det bäst! :)
Anonym sa…
Hej,
Jag är jättesugen på att skaffa 3 honankor som kan bo i mitt blivande växthus på vintern såsom du har, men känner inte att jag hittar tillräckligt mycket information om ankor - kan du kanske tipsa om facebook sida för ankor? Kanske du kan svara på några av mina frågor? jag undrar tex om man kan ha bara 3 honor (dvs ingen hane), vilken sort är bäst om man tänker att man ska ha dem som kombinerad husdjur (till en barnfamilj stadsvilla) och ekologisk äggkälla (löpankor verkar lämpliga från det jag hittat, men spelar det stor roll vilken sort?), samt var man kan köpa lämpliga ankor?
tack
sara
Boäng sa…
Hej Sara
Jag kan rekommendera gruppen "Vi som har ankor/änder och gäss"
Jag är lite nybörjare fortfarande så jag skall kanske inte ge så många råd. Vi valde ras efter att de skulle vara köldtåliga, lägga bra med ägg och inte flyga. I facebookgruppen kan du få råd om löpankor samt var du kan köpa.

Populära inlägg