Underlätta med underbevattning!

Ett kort inlägg om underbevattning, nu när frösådderna drar igång.

Har du inte upptäckt fördelen med underbevattning tycker jag det är dags att testa. Har du några få sådder duger en bricka eller tallrik med en disktrasa på. Har du mer finns det underbevattningsbrickor att köpa, med särskild underbevattningsmatta, ett slags lumpmaterial. Jag har köpt mina från Willab, men det finns fler leverantörer.

 Ibland har man problem med att det kan bli för fuktigt med underbevattning. Det undviker jag genom att inte lägga på mattan förrän sådderna grott och utvecklat sina hjärtblad. Jag ställer alltså upp brickorna och sedan de vattnade sådderna i pluggbrätt eller kruka direkt på brickan, täcker med plast för att minska avdunstningen och hänger extrabelysning över.
Efter groning tar jag av plasten, eller ser till att lufta den ordentligt bara. Några dagar senare, när sådderna fått sina hjärtblad, lägger jag mattan på plats och vattnar på den. På detta sätt suger varje plugg upp precis så mycket vatten den behöver och jag riskerar inte att övervattna. Sådderna blir också mindre känsliga för rothalsröta med fukten underifrån.
Var sparsam med vattnet, duken skall vara ordentligt fuktig men det skall inte rinna vatten runt den. Proffsodlarna tillämpar ofta ebb/flodsystem.

 Lycka till!

Underbevattningsbricka utan matta. Plast över sådderna för att minska avdunstningen.
Mattan är på plats och jag har fuktat upp den. Sådderna har nu fått sin hjärtblad och jag odlar vidare utan plasten.

Kommentarer

Simone sa…
Tack för tipset. Lycka till med dina sådder.
Boäng sa…
Tack Simone! Kul att hitta till din blogg också.

Populära inlägg