Kall gurksoppa - lätt lunch i trädgården.

 Jag har aldrig fått så stor gurkskörd som i år. Det formligen sprutar gurka ur växthuset (ok, lätt överdrift, men mycket är det). Så nu har jag syrat i tre varianter, lagt in Mor Olssons ättiksgurka och samlar för en omgång Bostongurka.
Men all slanggurka! Den går mest till vänner ärligt talat, och det är ju kul.
Men en maträtt är bra om man har överskott på slanggurka - kall gurksoppa.



Förbered en buljong, låt den kallna.
Mixa gurka (skalad och ukärnad om du föredrar det, men jag brukar behålla fibrerna), lite bladpersilja eller annan ört, buljong, vitlök och crème fraiche (jag tog lika delar buljong och crème fraiche).
Krydda med chilissalt, annars lite vanligt salt.
Ha soppan i kylen tills det är dags att äta.
Servera med lite bröd eller lyxa med räkor eller kräftor.
Någon bild på soppan hade jag inte men, smaklig måltid!








Kommentarer

Populära inlägg