Etiketter!

Igår lade jag upp lite bilder på sociala medier från min matkällare/skafferi.
Jag älskar att bara titta på samlingen av burkar och flaskor, de är vackra och ger ett synligt kvitto på hur mycket mat man kan åstadkomma i en trädgård om man vill och hinner!
Och detta är ändå bara det förädlade. Sedan har vi frysboxarna och alla rotfruktslådor plus allt det som finns förvarat varmt i köket och det som kan stå kvar i kökslandet över vintern. Förvånande mycket, och gott om mat till familj och vänner också. Jag har inget livsmedelsgodkänt produktionskök, så jag kan tyvärr inte sälja.



En fråga som brukar dyka upp i samband med bilderna är vilka etiketter jag använder och hur jag trycker dem.
Egentligen kanske jag hade klarat mig med att etikettera en burk av varje sort, men eftersom många av dem går till familj och vänner så känns det bra med "innehållsförteckning" på varje burk. Och särskilt dyrt blir det inte heller om man kan printa själv.

Jag har använt mig av etikettmallar som finns i mitt Office-program.
Jag använder Open office och då ser fönstret ut så här:
Arkiv - Nytt - Etikett


Sedan väljer jag storlek efter de etiketter jag köpt. Det finns flera olika förval, jag har en mall som är efter Avery Zweckform, men det går att skriva in egna värden förstås.
Sista paketet etiketter jag köpte var av fabrikatet Herma. Samma storlek 70 x 25,4 mm.



Köpa klisteretiketter går bra på många ställen online, här är den storlek jag använder.
Viktigt för mig är att klistret inte är för elakt, och det varierar verkligen. Jag vill kunna diska av dem hyfsat lätt. Hermas klister är tyvärr inte det lättaste.

Sedan printar jag dem i vanliga skrivaren, vi har en bläckstråle, men givetvis är det mer ekonomiskt med annan.

Gör du egna etiketter? Tipsa mig gärna om hur!

God odling!
Anette

Kommentarer

Måttlösa sa…
Hej!
Jag gör mina etiketter i powerpoint och klistrar med potatismjölsklister - då är det bara att blötlägga så lossnar etiketten. Nackdelen är att jag får klippa ur etketterna med sax. Det är ett ok jobb att sitta med framför TV:n.
Siri sa…
Lager etiketter i Word. Og bruker melk til å lime dem på, sitter godt og veldig lett å vaske av.
Drömgården sa…
Snyggt! Och vilket skafferi!!! Jag handskriver mina vartefter... Men jag har funderat på att trycka och lämna utrymme för lite innehåll som jag kan skriva...

/Kitty
Jag använder dagstidningspapper och skriver med spritpenna tejpar fast med vanlig tejp.
Stell sa…
I år lärde jag mig att klistra med mjölk! Sitter superbra tills det blir blött och går då av hur lätt som helst! Det förstör inte bläcket heller om man är försiktig och inte kladdar för mycket på framsidan. Har provat med komjölk men skulle kanske funka med havremjölk också. Ska provas nästa gång.

Populära inlägg