Allegria och andra favoriter, dags för nytt odlingsår!



Hej alla odlarvänner!

Nu är snart min odlingspaus slut. Har njutit oerhört mycket av att kunna krypa upp i soffan och sticka, titta på TV-serier och mumsa julmat och godis. Kroppen behöver verkligen den pausen mer och mer, åren smyger sig ju på ;)
Det första att ta tag i är ju fröinventering och beställning. Flera av er har frågat mig efter frö till min favoritböna Allegria. Tyvärr måste jag berätta att den verkar omöjlig att få tag i. Odlaren i Belgien (som jag köpte från 2017) har den inte i sortimentet längre. Enligt Nelson Garden (som också letat) finns den inte längre med på EU-listan, dvs ingen har velat stå för registreringskostnaderna (vilket då ofta betyder att den inte odlas kommersiellt längre).

Jag har fått ersättningssort rekommenderad och jag beställer nog hem lite av den.
Men framför allt skall jag se till att odla upp eget utsäde av den enda portion Allegria-bönor jag hade sparat till mig själv. Hoppas bara grobarheten fortfarande är ok.

Nu återstår att gå igenom resten av frölistan.

Många av er kommer ju hit och handlar tomat- och chiliplantor. I år har jag tänkt att, förutom alla de goda små körsbärstomaterna för sallad och direkt-i-mun-stoppande, odla flera olika italienska tomater av typen som passar till tomatsås och tomatcarpaccio. Sorter som har fast kött, mindre vätska och fröer och lite lägre syra ofta. Har mer och mer upptäckt hur fantastiska de är, t ex sorten Canestrino di Lucca (tack Kenneth Nilsson för att du fick mig att prova den, och tack för lån av bild!).

Bland chilisorterna blir det fler milda och medelstarka än jättestarka. Vill kunna få mycket chilismak i maten utan att storkna av styrkan.
Sortlistor kommer upp på bloggen så småningom.

Tills dess, fortsätt att njuta av de lediga dagar som återstår innan "vårterminen" drar igång, för skolor, odlare och andra.
Goda odlarhälsningar
Anette




Kommentarer

LINDA sa…
Hej!

Så spännande med tomaterna som lämpar sig till pastasås. Sådana vill jag också gärna odla, men har fått för mig att flera lätt drabbas av rothalsröta. Vet du om det stämmer? Skulle gärna vilja få tips på en riktigt god sort som inte så lätt får sjukdomar :)

Solsken
Linda

Populära inlägg