Om trädgårdsföretagen i en utmanade tid - nu hjälps vi åt.

Först, i detta inlägget kommer jag att tala i egen sak och för andra förstås, så se det som ett reklaminlägg!
Jag har inte tagit emot några pengar eller andra tjänster för att skriva det. Dock var Bitte på Larsviken generös, när jag hämtade upp min betalda beställning, och skickade mig sedan en gratispåse potatis av en sort hon visste jag inte testat ännu, så den skall jag ta upp i firman som inkomst!

Ni vet kanske alla hur det är, men jag kände att jag måste skriva lite om detta.
Alla kära vänner och bekanta som lever av att hålla föredrag, stå på mässor, sälja i butiker, ordna resor, alla de drabbas mycket hårt av smittorestriktionerna (som jag tycker är bra och nödvändiga, så inget klagomål där).

Jag kunde räkna upp många, många, men jag tror ni vet redan vilka det är.

Så vad kan vi göra?

Har du råd så gå in och köp bok av de som skriver! Kan du handla direkt av dem, ännu bättre!

Handla växter och frö i näthandeln? Här kände jag ändå lite extra för Larsviken eftersom de tappat sin chipsförsäljning nu när SAS står på marken också. Jag lägger gärna till fler länkar här om du tipsar mig!
Jag själv har i år handlat från
Larsviken  Dahlior från Nossebro  Odlas butik och webbshop   mfl

Fröerna beställde jag mest från England innan årsskiftet, men det var för att bygga upp ett litet lager av sorter jag skulle få svårt att få tag i efter Brexit. Sen kom coronaviruset och vände allt på ända.
Nästa beställning blir från svenska firmor.
Runåbergs   Gourmetgaraget   mfl

De som odlar till retauranger är en annan drabbad grupp. Flera av dem har även öppet försäljning direkt till privatkunder nu, t ex Sutip på Austads gård i Spekeröd.
Även Lilla Labäck hade ett erbjudande direkt till kund (via @tastebylouise) på sin Insta nu såg jag!

Många säljer också via sin lokala Reko-ring, de finns här: Rekoringar i Sverige 

Även trädgårdsskribenter och trädgårdsfotografer har det tufft, många inbokade jobb blir avbokade i rädsla för smitta. Fundera på om du har nåt uppdrag att tipsa om!

Nu när många av oss går hemma kan vi lyssna mer på trädgårdspoddar, och hoppas att det finns några sponsorsavtal som gynnar dem vi lyssnar på!
Gå in på Poddtoppen och sök på trädgård.

Köp presentkort om det finns möjlighet! Vi har valt att köpa en övernattning på lokala vandrarhemmet, som tappat nästan alla sina bokningar samtidigt som det andra arbetet de har (internationell artist) tappat alla uppdrag världen över. Tufft läge! Länk till Söderåsens vandrarhem.

Sist men inte minst, boka in föredrag och framträdanden under hösten och håll tummarna för att smittläget ser bättre ut då!

Ge mig fler tips så för jag upp dem här! NU HJÄLPS VI ÅT!

Och till oss är ni välkomna att köpa alla plantor som skulle sålts på marknader under våren. Vi kommer att ha öppet to-sö hela maj månad och all försäljning sker utomhus, betala går bra med Swish.

God odling, och heja oss!

Anette






Kommentarer

Populära inlägg