Att utvecklas och ta paus.

Hej alla fina vänner och kunder!

Nu har jag inte skrivit på jättelänge.
De två-tre sista åren har varit oerhört intensiva här på Boäng. Jag har drivit min lilla plantskola från februari till juni varje säsong, varvat det med föreläsningar och lite besökare i trädgården. 
Sen skapade jag en bok om köksträdgården tillsammans med fotograf Monika Norrby. Att skriva bok tar mycket mer tid än man tror innan man testat själv, det kan jag intyga. Jag hade lagt upp planeringen bra, men sen kom livet emellan och min mamma blev viktigare än manuset. 
Boken blev i alla fall klar till slut och jag är så glad över att ha slutfört den, även om mamma inte levde att se den. 
Sen blev jag sjuk själv, men valde ändå att köra plantsäsongen 2021 fullt ut med försäljning av båda plantor och bok. Och nu rullar föredragsförfrågningarna in, inte stressande många men i en lagom ström.

Så nu behöver jag en paus.
Jag behöver backa hem och ägna mig åt mig själv och vår egen trädgård som blivit sorgligen försummad under många år. 

Vi skall hinna klippa ner vinterståndarna nästa vår, vi skall hinna rensa upp och renovera lite rabatter och vi skall njuta våren. Kanske hinner jag till och med fira födelsedagen, den ligger så underbart dumt för en trädgårdsmästare, i maj.
Sen skall jag använda mina växthus själv (de är alltid fulla av saluplantor fram till slutet av maj, så jag är ofta sist med att plantera ut mitt eget där) och starta säsongen i köksträdgården tidigt!
Jag skall få vara nyfiken och utveckla min egen odling och det skall bli så roligt.

Därför kommer jag inte att ha någon försäljning alls under 2022.

Jag finns fortfarande här och online och svarar gärna på era frågor om sorter och odling,
men se till att köpa egna fröer eller kolla om någon annan säljer! 
Sen får vi se hur 2023 blir och om min slitna kropp kan återhämta sig för en ny plantskolesäsong. 

Nu skall jag se över mitt eget fröförråd och planera köksträdgården för kommande sommar. 
Hoppas ni har många ideer och samlar lust och inspiration ni också! Vi ses i det gröna!

Anette



Kommentarer

Lotta i Gbg sa…
Klokt Anette!
Helt rätt! Det skall vara roligt att vara trädgårdsmästare! Önskar dig en fin sommar!
Unknown sa…
Det låter klokt med återhämtning! Innebär det även att du kommer ha stängt för trädgårdsbesök?
Boäng sa…
Hej. Trädgården kommer att vara öppen ett par dagar under högsäsongen. Datum inte spikade ännu. Håll utkik här o på Insta. Välkommen!
Unknown sa…
Tack! för all fantastisk inspiration med boken, tipsen här på din blogg och önskar Dig god återhämtning!
Med vänlig hälsning
Boäng sa…
Tack! Jag kommer nog att få nöja mig med det egna trädgårdsarbetet framöver. Ryggen håller inte för plantskola också. Mer tid att läsa o skriva också, det är ju en fördel iaf.

Populära inlägg