Testodling. Pyralider.

Hej allihop. 

Här kommer årets första inlägg på bloggen, och vad skall det handla om, jo pyralider.
Kul start? Nej kanske inte, men jag har tänkt testa mina jordar för ev bekämpningsmedelsrester INNAN jag planterar ut i dem i år.

Testen går till så att jag tar jordprover från olika ställen, sår fyra bondbönor från samma förpackning i alla krukorna och helt sonika ser vad som sker.

Förra året hade jag problem i växthuset. Det enda som tillförts jorden under vintern var hönsens och ankornas halm och foder (säd och pellets). Inget annat gödsel tillsattes.
Jag fick tydliga skador på mina tomater och även på bondbönor som jag testodlade efter att jag upptäckt skadorna.

Prover, som sändes till FOR för analys, visade klopyralid i halm/gödsel från fåglarna. Jorden bönorna hade vuxit i visade inget, där hade halterna förmodligen sjunkit under detektionsvärdena.

Här är bilder på hur det såg ut då: 

Bondbönor i växthusjord
Tomater i växthuset







I vinter har jag bara haft ekologisk halm i växthuset. Ekologiska foderpellets har jag också haft, men det tog halva vintern innan jag hade fått tag i ekologisk säd. Så det finns risk att bekämpningsmedel följt med den konventionellt odlade säden (fågelfoder) in i växthuset även denna vinter.

Nu har jag tagit åtta olika jordprover och fyllt åtta olika krukor.

Krukorna innehåller jord enligt följande:

1. Ett år gammal hästgödsel på halm, komposterad i trädgården.
2. Två år gammal hästgödsel på halm, komposterad i trädgården
3. Jord från växthuset, med mycket spillsäd i (både konventionell och eko)
4. Jord från växthuset, med vinterns hönsgödsel o spån i.
5. Jord från köksträdgården, ogödslad, kvarter 3 (skall ha ärtor i år)
6. Öspabs Blom & Plantjord, mineralgödslad. En slags kontrolljord.
7. Öspabs Blom & Plantjord med vetemjöl, konventionellt odlat
8. Öspabs Blom & Plantjord med majs, konventionellt odlad.

Om tre veckor hoppas jag kunna se om de olika jordarna ger skador på bondbönorna.
Häng med.





Kommentarer

Intressant test! Hoppas du slippet pyraliderna i år.
Allt gott
/Anette
Mediamixify sa…
Det här blir intressant att följa!
Boäng sa…
Tack alla. Vi hoppas på raka bönor.
Anonym sa…
Hur gick det?
Boäng sa…
Hej, det gick bra, jag skall skriva en uppföljning så snart jag är klar med all utplantering. Många arbetstimmar nu.

Populära inlägg