Sådags igen!

Nu var det v 13 och dags för mer sådder.

Från "grönsakslådan" har jag sått stjälkselleri, fänkål, palsternacka och mangold. Nu återstår bara de riktigt sena sådderna som gurka, pumpa och squash att förkultivera. Resten blir att så på plats ute i köksträdgården. Men än är jordtemperaturen bara 4 grader ute, så det är för tidigt, och för blött.

I den gamla diskettlådan stod det v 13 på några blomfröer också, vit ullupin `Biancaneve´, vit fylld rosenskära `Snow Puff´, dvärgvinda `White Ensign´ och mörkt röd Scabiosa `Dark Red´.  Ullupinen var ny för mig förra året. Det är en ettårig lupin som blommar hela säsongen med vita blommor över ett grågrönt bladverk, förmodligen torktålig. I min feta matjord blev det stora plantor! De vita rosenskärorna är favoriter, de svävar som fjärilar över allt annat. Effekten lär väl inte bli densamma med en fylld sort, men den måste ju testas.

I vinterträdgården blommar nu rosmarinen. Kryprosmarinen blommar alltid mest, den är så vacker!


Och så var det knölarna! Potatisen har fått var sin liten kruka, de ser så kul ut där de står som gubben i lådan och tittar upp. Jordärtskockorna har också fått komma ner i lite jord. Jag odlar numera en rak, mera lättskalad variant som heter Helianthus strumosus. Den smakar precis som vanlig jordärtskocka, hinner oftast inte blomma, och har en precis lika katastrofal följd på matsmältningen som den vanliga skockan.
Varning! bjud inte goda vänner på middag med massor av jordärtskocka, det kan bli pinsamt ;)

Kommentarer

Kanonbra med denna uppdatering, då ska jag så mina mangold i veckan...eller kanske nästa! ;o)
Finns det någon vinning med att förgro potatisen halvvägs ner i jorden jämfört med att förgro dem i t ex en äggkartong? undrar en alltid frågvis
Lydia
Mia sa…
Jag blir otroligt inspirerad varje gång jag kikar in här. Måste verkligen köpa sättpotatis men vet inte vilken sort jag ska köra på. Funderar på ett par olika, lite mer delikatesspotatisar. Har du några tips?

/Mia
Boäng sa…
Jag sätter dem i jord för då får de både skott och rötter, annars blir det ju bara skott.
Jo lite tips kan jag ju ge: Amandine och Cherie är mandelformade, ganska stora salladspotatis, lätta att få tag på. Ännu godare är Anya, Corne de Gatte (samma som Pink Fir Apple?) och Dansk Sparris, alla tre långa smala av Ratte-typ. Lilla körsbärspotatisen Mimmi är också god, men ger liten avkastning. Flera bra sorter säljs av Larsvikens gårdsbutik. De skulle vara med på mässan.
Anette sa…
Kryprosmarin en nyhet för mig! Underbar.
`Snow Puff´, den ska jag så nu till helgen. Fröpåsarna ligger i "April", nästa år ska även jag lägga påsarna veckovis.
Larsviken säljer sättpotatis via nätbutik också, men mina inköp blir på mässan.

Ha en bra dag!

/Anette
Johnna G sa…
Du är så himla duktig och strukturerad. Det är bara att följa dina planer, tack för den hjälpen! Känns som jag är ikapp med dig förutom med potatisen... kanske får skippa den i år?
Boäng sa…
Strukturerad, ja ibland ;) Jag har ganska mycket på gång, så jag måste vara organiserad, annars blir det pannkaka. Och potatisen är det absolut inte för sent med, tänk på att jag bor i Skåne, zon 2. Nä, nu måste jag ut och jobba. Sall leta rotlöss idag, isch!
Jag vill så mer, men jag har liksom ingen plats. Fast, finns det hjärterum finns det stjärterum - och det finns massor av hjärtan!

Härligt inlägg som jag sparar!
Unknown sa…
Så härligt det ser ut! Det där med att sortera frön efter vecka de ska sås är helt oslagbart. Ska bli ett kul vinterbestyr till nästa vinter! Potatis ska jag köpa på mässan, helt klart. Ha det gott,
Charlotta
Unknown sa…
Lättskalad jordärtskocka! Känns som om jag skulle tigga några sättknölar ("rakar"?) av dig i höst! *ber snällt och lägger huvet på sne*
Louise
Boäng sa…
Varför vänta till i höst? Finns nu :)
Gunilla sa…
Vilken fin bloggsida den är ny för mig. Du ger många fina råd om fröplanteringstider. Tack för det.
Jag återkommer gärna skall kika runt på din blogg.

Ha en riktigt fin Påskhelg
Kramen/Gunilla
Claus Dalby sa…
Har været en del rundt og kigge på din side. Den er meget, meget imponerende og sikke en skøn køkkenhave. Jeg kigger snart ind igen.

Rigtig god påske.
Unknown sa…
Oh, tack för erbjudandet! Hur och var kommer jag och hämtar ett par? Har inte mycket till grönsaksland iordning än, men ett par stycken är ju lätt att hitta ett hörn till!
Boäng sa…
Jag kan ta med till Lund om det underlättar?
Unknown sa…
Jo, absolut. Var i Lund? Du kan maila mig adress på jobbet om du vill: info snabel greenroof.se.

Populära inlägg