Svar till Marit Paulsen, jordbruksutskottet EU.

 Hej Marit och tack för ditt svar på mitt brev.

Jag hade möjlighet att prata med Kent Johansson, din vice i Jordbruksutskottet också.Jag måste säga att jag är väldigt förvånad över er inställning till lagen. De flesta andra representanterna i Agri och 
Envi verkar ha förstått HUR dålig den föreslagna lagstiftningen är. Miljöutskottet röstade faktiskt 49-0 för ett tillbakasändande till Kommissionen. Jag har inte hört någon av er uttala er under de senaste debatterna heller.

Några viktiga punkter:
PRM är inte mat, vi äter inte fröet eller sticklingen. Således är PRM inget hot mot folkhälsan, vilket används som anledning till lagen. Det är hur odlingen går till som är viktigt att styra upp. Rent vatten, ingen besprutning, gödning utan skadliga bakterier.

Vi får aldrig biologisk mångfald genom hård reglering.
Lagförslaget är anpassat för storskalighet. Mångfald värnas av småskalighet och diversitet.

Lättnader för små företag och nischmarknader är undantag i lagförslaget. Vi kan inte vara beroende av undantag för att få behålla ovanliga och småskaliga sorter. De skall värnas i lagen, inte klämmas in i undantag som kan komma att raderas av kommissionen senare.

De delegerade akterna är en stygggelse. Se ovan.

Mitt råd är, gör registreringen frivillig. De storskaliga verksamheter som vill ha registrerat frö för att de vill ha DUS-testat material, låt dem efterfråga det, så lär marknaden lösa det, den tror ju Liberalerna på.



MVH
Anette



Marits brev kan du läsa tidigare inlägg. http://daylily-potager.blogspot.se/2014/02/svar-fran-var-representant-i.html

Kommentarer

Unknown sa…
Tack och tack igen för att du engagerar dig! Jättebra skrivet! Känner rysningar över ryggen när jag läser dock. Tänk vad långt det gått, trots allt på så himla kort tid åt helt fel håll. ….. .

Populära inlägg