Egna russin till jul!



Apropå senaste blogginlägget om alla kärnfria druvor vi odlar.....
Nu har jag också testat att göra russin.
Sex hekto fina torkade Himrod-druvor ligger nu här i en skål.
























De kommer att sparas till glögg och julbak tror jag (om jag inte lyckats smygäta upp dem innan dess)
Egentligen är det nog inget energispartips att torka druvor här i Sverige. Min torkugn fick gå i två dygn ungefär för att få dem klara. Men vad gör man inte...
Om jag passar på när värmen ändå behövs känns det inte lika syndigt. Och det är så förtvivlat roligt att testa hur många olika saker man själv kan framställa av det man odlar. Så nu är russin också med på listan. ;)

Så här gjorde jag:

Plocka väl mogna druvor. Ju sötare desto godare russin förstås. Skölj väl, jag har ofta fåglar och annat som hälsar på i växthuset!

Koka upp vatten i en stor kastrull. Doppas snabbt klasarna i det kokande vattnet.
Det här gör jag för att druvorna skall få lite skalsprickor.
(Det är både för och nackdelar med den här metoden tycker jag. De torkar snabbare, men å andra sidan blir det kletigare arbete med att kvista av dem och sen att få dem av torknätet/bakplåtsduken efter att de torkat, de fastnar lite mer. Jag har testat både med och utan dopp).

Plocka av alla druvorna och lägg dem på torkugnens brickor och ställ den (jag har en Excalibur) på "frukttemperatur", strax över 50 C. Det här funkar förstås också i en vanlig varmluftsugn, använd bakplåtsdukar, papper fastnar mer.

Se till druvorna då och då och byt plats på plåtarna om de torkar ojämnt.
Var beredd på att det tar tid som sagt.

Jag förvarar de färdiga russinen i konservglas i skafferiet, men är man rädd för mögel (om de inte torkat tillräckligt) kanske det funkar att frysa dem också? Har inte testat, men skulle tro att det går bra.

Nu skall jag leta fler druvrecept. Det hänger mycket kvar där ute i växthuset.

Trevlig söndag!
Anette


Kommentarer

Populära inlägg