Varmbänken är startklar!


Nu äntligen har jag gjort första utplanteringen i varmbänken.

I år byggde vi den i växthuset, och jag trodde att det faktum att den låg inne i ett kanalplasthus skulle göra att den startade lättare. Men så blev inte fallet, det gick rätt trögt faktiskt. Tydligen erbjuder den halmbänk jag brukar bygga utomhus bättre förhållanden är en enkel träbänk i växthus. Säger en del om hur bra en halmbal isolerar (och samtidigt släpper in syre till processen).

Men nu är det stadig runt 25-30 C nere i bädden, så jag hoppas att det skall hålla i sig.

Jag förodlar alltid ett par brätt med bladgrönsaker till bänken. På så sätt hade jag färdiga plantor att sätta ut idag. För att vara på den säkra sidan sätter jag aldrig ut allt på en gång, ett brätt idag och ett om ett par dagar blir det. Sen gör jag direktsådder också, av rädisor, majrovor, dill och annat som är snabbgrott eller inte gillar omplantering.








Så här brukar halmbänken se ut när den är nyplanterad.










       

Nu är plantorna från första brättet uplanterade och skyddade med lite odlingsväv, för det skall bli kallt inatt. Hade bänken legat utomhus hade jag haft bänklock på den, men jag tänkte försöka klara det med väven här inne i växthuset.

Håll en tumme!









Om ett par veckor kan vi förhoppningsvis skörda härligt färska grönsaker.



Kommentarer

Populära inlägg