Sprouting broccoli - hur gick det med övervintringen?

När man läser odlingsböcker och bloggar från England blir jag alltid så avundsjuk på det milda klimatet de har. De kan odla mer eller mindre året runt.
Visst kan det vara skönt med en paus också, som vi får mer av, men visst vore det kul att ha tillgång till färska grönsaker tidigt på säsongen.
Jag har ju odlat i varmbänk många år, så sallad och annat snabbvuxet har vi god tillgång på redan i mars. men i somras beslutade jag mig för att försöka övervintra en del andra växter, för att få tidig vårskörd. På friland är det ingen idé att försöka här, jag har för blött vintertid, men i kallväxthusen finns ju plats efter tomater och annat gjort sitt, så där fick det bli.

Sådderna gjordes på eftersommaren och sedan fick det stå i krukor tills växthusbäddarna var lediga.
Det som planterades var sk sprouting broccoli, kailaan, några olika cikorior, salladslök och rödbetor (för bladens skull), vintersallat och lite romansallat.  Lite vitlök fick ingå också, men den visste jag ju redan skulle klara sig bra.




Hur gick det då?

Jo cikoriorna klarade sig utmärkt och ger bladskörd sedan ett tag tillbaka. Jag har inte drivit dem mörkt utan vi äter dem som vanlig sallat. Rödbetorna växer också bra, och vi äter av de spädaste bladen bara. Vintersallaten funkade förstås bra, men annan sallat drabbades av mögel och fick rivas bort. Kailaan övervintrade någon enstaka planta, men de ser inte kul ut alls tyvärr.
Sprouting broccoli funkade däremot bra, och kraftigast är plantorna av Early White, även om de är små i jämförelse med en sommarodlad planta.
Nu kommer det fina små huvuden, och det skall bli väldigt kul att se hur länge de orkar ge skörd.

Jag har haft dem täckta med lite fiberväv de allra kallaste perioderna, inget mer.
Skåne zon 2, med temperaturer ner till minus 15, men bara enstaka nätter. Det har varit en ganska mild vinter, så jag vet inte hur det skulle funka under en längre period med kyla.

Men det lockar till fler försök i alla fall. I vinter blir det fler plantor av broccolin!

God odling
Anette


Kommentarer

Vad spännande! Det gäller nog att vara så intresserad av grönsaksodling som du är för att över huvud taget veta att det i England går att odla året om :) Eller att för den sakens skull hitta sorter som kan tänkas fungera här :)Som sagt, spännande :) Ha det gott/Monne
Den som intet våger, intet vinner! Det er så kjekt når man prøver og får fine resultater! Gratulerer! Hilsen Anne-Kristin
sonja sa…
Jag försökte också ha Early Sprouting Broccoli över vintern i växthuset. Men efter nyår var det några nätter med under -25grader och ingen snö. det klarade de inte, men kanske slarvade jag för mycket med täckningen. Får göra ett nytt försök nästa vinter. Men för övrigt var det min favorit broccoli senaste sommar då gav skörd under en så lång tid i passliga mängder för ett 2 personers hushåll.
Boäng sa…
Tack för påhejningen alla! Jo det är kul att försöka, även om det misslyckas. Du gör rätt som testar igen Sonja!
Äntligen nån som provat! (Tror jag frågat dig om det för nåt år sedan). Jag sår varje år, men det blir inget. Ska testa att ha dem i uterummet över vintern, de kan väl stå kvar i tomatkriorna, tänkarna jag. Och sår man på eftersommaren kanske de klarar sig undan kålfjärilarna.
Karna Maj sa…
Jeg bor i det sydlige Danmark og eksperimenterer også med at få tidlige afgrøder. Jeg har ikke prøvet at plante sprouting broccoli i drivhuset. Tak for tippet, det må prøves. Jeg har fem planter på friland, som har overvintret og jeg har netop sået 8 forskellige sorter til at plante på friland til overvintring. Det er sorter med lilla hoveder, som nu er ved at blive dannet.

Populära inlägg